Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDoseth, Mariann
dc.contributor.advisorFrantzen, Vegard
dc.contributor.authorSkatvedt, Guro
dc.date.accessioned2019-09-06T14:12:59Z
dc.date.available2019-09-06T14:12:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613764
dc.description.abstractGjennom praktisk og tverrfaglig tilpasning av undervisning i skolen legges det vekt på å utforme kreativitet og aktiv deltakelse, styrke elevenes motivasjon og mestringsevne. Læringsformer der alle sanser blir brukt styrker læringsutbyttet til hver enkelt elev. Det er med bakgrunn i dette at jeg skriver denne bacheloren om leirskolens plass i norsk grunnskole. For meg var leirskoleoppholdet i sjette klasse med på å forme hvem jeg er i dag. Valgene vi tar baseres på erfaring og mye av mitt engasjement for natur, friluftsliv og en praktisk tilnærming til fagkunnskap ble vekket under et ukesopphold på en leirskole. Ved nyttårsskiftet 2017-2018 begynte jeg å undersøke aktuelle temaer til denne bacheloroppgaven. I den forbindelse kom jeg over et nytt stortingsvedtak, en lovendring som sikrer alle elever i norsk grunnskole et leirskoleopphold i løpet av skoletiden. Denne meldingen leder dermed til feler spørsmål: Hvorfor fattet politikkerne dette vedtaket nå? Hvorfor mener de at undervisning på leirskole skal være obligatorisk for alle barn – Hva er det som gjør denne undervisningsformen så unik og viktig? Et annet spørsmål som dukker opp er hvordan finansiering av leirskolene og oppholdet der skal dekkes? Dette siste spørsmålet vil det ikke bli tatt stilling til i denne oppgaven, men er likevel et av grunnskolenes største utfordringer og har ofte vært hovedårsaken til at elever ikke får tilbud om et leirskoleopphold. Ved bruk av forskning på feltet og nye stortingsrapporter vil jeg prøve å besvar disse spørsmålene. I forbindelse med 50-årsjubileumsåret for Norsk Leirskoleforening publiserte de boken “Leirskole, Norsk Leirskoleforening 1968-2018 - Et steiftog gjennom 50 år”. En god del informasjon er hentet ut ifra denne boken. Bacheloroppgaven har vært med å styrke mitt syn på behovet for uteskoler, spesielt leirskoler, og deres praktisk pedagogiske tilnærming til skolefagene. Disse skolenes fokus på kreativitet, mestring og samarbeid bidrar til at flere elever fullfører grunnskole og videre utdanning og de får styrket sitt sosiale nettverk.
dc.description.abstractThrough practical and interdisciplinary adaptation of teaching in school, emphasis is placed on designing creativity and active participation, strengthening the students' motivation and coping ability. Teaching methods where all senses are used strengthens the learning outcomes of each student. It is with this in mind that I am writing this bachelor degree about the camp school's place in Norwegian primary school. For me, the 6th grade school camp was helping to shape who I am today. The choices we make are based on experience and much of my commitment to nature, outdoor life and a practical approach to knowledge was awakened during a weekly stay at a camp school. At New Year's 2017-2018, I began to investigate relevant topics for this bachelor's thesis. In this connection, I came across a new parliamentary resolution, a legislative amendment that ensures all pupils in Norwegian primary and lower secondary school a school school stay during school hours. This message thus leads to error issues: Why did the policies make this decision now? Why do they think that teaching at camp school should be mandatory for all children - What makes this form of teaching so unique and important? Another question that arises is how to fund the camp schools and their stay? This final question will not be considered in this thesis, but is nevertheless one of the primary school's greatest challenges and has often been the main reason why students are not offered a camp school stay. When using research in the field and new Storting reports, I will try to answer these questions. In connection with the 50th anniversary year of the Norwegian School of Education, they published the book "Leirskole, Norsk Leirskoleforening 1968-2018 - A steiftog through 50 years". A good deal of information is taken from this book. The bachelor's thesis has helped strengthen my view of the need for outdoor schools, especially camp schools, and their practical educational approach to school subjects. These schools' focus on creativity, coping and collaboration contributes to more students completing primary and secondary education and they are strengthened their social network.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvorfor innlemme leirskole som en obligatorisk del av grunnskolen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel