dc.contributor.advisor | Hjelseth, Arve | |
dc.contributor.author | Tawfiq, Zakaria Karlsen | |
dc.date.accessioned | 2019-09-06T14:11:58Z | |
dc.date.available | 2019-09-06T14:11:58Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2613630 | |
dc.description.abstract | Gjennom en spørreundersøkelse av 172 studenter ble det i denne studien undersøkt studenters
syn på e-sport som idrett og faktorer som forårsaker dette synet. Resultatene viste at det
generelt er splittede meninger om e-sport burde anses som en idrett, der 39% svarte at de var
delvis uenig eller uenig, 24% svarte at de var delvis enig eller enig, mens 37% svarte at de
verken var enig eller uenig. Videre ble det funnet fire signifikante sammenhenger om hva
som påvirker studenters syn på e-sport som idrett. Det ble funnet positive sammenhenger
(p<0,01) mellom hvorvidt man er enig i at e-sport burde bli definert som en idrett og hvorvidt
man er enig i at e-sport krever bruk av fysiske ferdigheter, hvorvidt man er enig i at
aktiviteter som hovedsakelig krever bruk av intellektuelle ferdigheter er idrett og hvorvidt
man er enig i at gaming generelt er positivt for samfunnet. Det ble også funnet en negativ
sammenheng mellom hvorvidt man er enig i at e-sport burde bli definert som en idrett og
hvor mye erfaring man har med å utøve idrett (p<0,01). | |
dc.description.abstract | In this study, students’ views on esports as a sport and factors causing these viewpoints were
researched. This was done by using surveys, in which 172 students participated. The results
showed that there are generally split opinions on whether esports should or should not be
viewed as a sport: 39% of the respondents disagreed or partially disagreed, 24% agreed or
partially agreed, and 37% neither agreed nor disagreed. Furthermore, there was found four
significant factors that are influencing students’ views on esports as a sport. Positive
relationships were found (p<0,01) between agreeing that esports should be defined as a sport
and agreeing that esports requires physical skills, agreeing that activities that primarily
requires use of intellectual skills can be considered a sport and agreeing that gaming
generally is positive for society. There was also found a negative relationship between
agreeing that esports should be defined as a sport and how much experience one has with
doing sports (p<0,01). | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | E-sport: en idrett? - En kvantitatv studie av studenters syn på esport som idrett | |
dc.type | Bachelor thesis | |