• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

E-sport: en idrett? - En kvantitatv studie av studenters syn på esport som idrett

Tawfiq, Zakaria Karlsen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:39861076:30698595.pdf (7.086Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2613630
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [1777]
Abstract
Gjennom en spørreundersøkelse av 172 studenter ble det i denne studien undersøkt studenters

syn på e-sport som idrett og faktorer som forårsaker dette synet. Resultatene viste at det

generelt er splittede meninger om e-sport burde anses som en idrett, der 39% svarte at de var

delvis uenig eller uenig, 24% svarte at de var delvis enig eller enig, mens 37% svarte at de

verken var enig eller uenig. Videre ble det funnet fire signifikante sammenhenger om hva

som påvirker studenters syn på e-sport som idrett. Det ble funnet positive sammenhenger

(p<0,01) mellom hvorvidt man er enig i at e-sport burde bli definert som en idrett og hvorvidt

man er enig i at e-sport krever bruk av fysiske ferdigheter, hvorvidt man er enig i at

aktiviteter som hovedsakelig krever bruk av intellektuelle ferdigheter er idrett og hvorvidt

man er enig i at gaming generelt er positivt for samfunnet. Det ble også funnet en negativ

sammenheng mellom hvorvidt man er enig i at e-sport burde bli definert som en idrett og

hvor mye erfaring man har med å utøve idrett (p<0,01).
 
In this study, students’ views on esports as a sport and factors causing these viewpoints were

researched. This was done by using surveys, in which 172 students participated. The results

showed that there are generally split opinions on whether esports should or should not be

viewed as a sport: 39% of the respondents disagreed or partially disagreed, 24% agreed or

partially agreed, and 37% neither agreed nor disagreed. Furthermore, there was found four

significant factors that are influencing students’ views on esports as a sport. Positive

relationships were found (p<0,01) between agreeing that esports should be defined as a sport

and agreeing that esports requires physical skills, agreeing that activities that primarily

requires use of intellectual skills can be considered a sport and agreeing that gaming

generally is positive for society. There was also found a negative relationship between

agreeing that esports should be defined as a sport and how much experience one has with

doing sports (p<0,01).
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit