Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHjelseth, Arve
dc.contributor.authorTawfiq, Zakaria Karlsen
dc.date.accessioned2019-09-06T14:11:58Z
dc.date.available2019-09-06T14:11:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613630
dc.description.abstractGjennom en spørreundersøkelse av 172 studenter ble det i denne studien undersøkt studenters syn på e-sport som idrett og faktorer som forårsaker dette synet. Resultatene viste at det generelt er splittede meninger om e-sport burde anses som en idrett, der 39% svarte at de var delvis uenig eller uenig, 24% svarte at de var delvis enig eller enig, mens 37% svarte at de verken var enig eller uenig. Videre ble det funnet fire signifikante sammenhenger om hva som påvirker studenters syn på e-sport som idrett. Det ble funnet positive sammenhenger (p<0,01) mellom hvorvidt man er enig i at e-sport burde bli definert som en idrett og hvorvidt man er enig i at e-sport krever bruk av fysiske ferdigheter, hvorvidt man er enig i at aktiviteter som hovedsakelig krever bruk av intellektuelle ferdigheter er idrett og hvorvidt man er enig i at gaming generelt er positivt for samfunnet. Det ble også funnet en negativ sammenheng mellom hvorvidt man er enig i at e-sport burde bli definert som en idrett og hvor mye erfaring man har med å utøve idrett (p<0,01).
dc.description.abstractIn this study, students’ views on esports as a sport and factors causing these viewpoints were researched. This was done by using surveys, in which 172 students participated. The results showed that there are generally split opinions on whether esports should or should not be viewed as a sport: 39% of the respondents disagreed or partially disagreed, 24% agreed or partially agreed, and 37% neither agreed nor disagreed. Furthermore, there was found four significant factors that are influencing students’ views on esports as a sport. Positive relationships were found (p<0,01) between agreeing that esports should be defined as a sport and agreeing that esports requires physical skills, agreeing that activities that primarily requires use of intellectual skills can be considered a sport and agreeing that gaming generally is positive for society. There was also found a negative relationship between agreeing that esports should be defined as a sport and how much experience one has with doing sports (p<0,01).
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleE-sport: en idrett? - En kvantitatv studie av studenters syn på esport som idrett
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel