Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHenrique M. Gaspar
dc.contributor.authorSiri Galland Grønli
dc.date.accessioned2019-09-06T14:06:47Z
dc.date.available2019-09-06T14:06:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613453
dc.description.abstractMed denne oppgaven har jeg gjort et design fra idemyldring til teknisk tegninger. Først har jeg gått igjennom hvordan jeg gjennomfører en slik designprosess. Så har jeg trinnvis gått igjennom de faser som er nødvendige for å nå frem til et endelig resultat/ design. Først måtte jeg sette meg inn i hva en livbåt er, det er en mindre båt enn jeg er kjent med igjennom studiet. For å få et klart bilde av hva en livbåt omfatter, har det vært nødvendig å innhente informasjon vedrørende sikkerhetsaspektet. Noe av dette har jeg tatt med igjennom design prosessen. En livbåt har i dag sine begrensinger til koder og reguleringer. Det er ikke så mye spillerom på designutforming. Jeg gjennomfører en design prosess uten å legge til de utbedringer jeg finner underveis. Bare for å spare tid. Jeg har gått igjennom linjer og stabilitet i Maxsurf. Utifra dette tegnet en livbåt. En konvensjonell livbåt ved polare forhold trenger en del utbedringer. Jeg har ikke gjort selve utbedringene jeg har bare lest meg frem til hva som bør endres på. Jeg konkluderer med at det ikke er lurt å bruke masse penger på å videre optimalisere den konvensjonelle livbåten. Jeg finner det slik at det er lurere å bruke ny teknologi på å finne en livreddende løsning som ikke er situasjonsbestemt. En universell løsning som bør fungere for alle passasjerskip, arktiske forhold eller ikke. Videre kommer jeg bare til å følge med hva Viking Life-Saving Equipment velger å satse på. Jeg følger dem på LinkedIn og Facebook.
dc.description.abstractWith this task, I have made a design from idemldring to technical drawings. First, I have gone through how I carry out such a design process. Then I have gradually gone through the phases that are necessary to reach a final result / design. First I had to understand what a lifeboat is, it is a smaller boat than I am familiar with through the study. In order to get a clear picture of what a lifeboat includes, it has been necessary to obtain information regarding the security aspect. Some of this I have taken through the design process. A lifeboat today has its limitations on codes and regulations. There is not much room for design design. I carry out a design process without adding to the improvements I find along the way. Just to save time. I have gone through lines and stability in Maxsurf. From this sign a lifeboat. A conventional lifeboat in polar conditions needs some improvements. I have not done the actual repairs I have just read to what should be changed. I conclude that it is not wise to spend a lot of money on further optimizing the conventional lifeboat. I find it tricky to use new technology to find a life-saving solution that is not situational. A universal solution that should work for all passenger ships, arctic conditions or not. Furthermore, I will only follow what Viking Life-Saving Equipment chooses to focus on. I follow them on LinkedIn and Facebook
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn utredning og prosjektering av en konvensjonell livbåt i arktiske farvann
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel