dc.description.abstract | Hensikt: Hensikten med denne litteraturstudien var å utforske nærmere hvordan bruk av VR- teknologi i rehabilitering kan forbedre ADL- ferdigheter hos slagpasienter. VR-teknologi benyttes med ulike formål innen rehabilitering og kan være et potensielt redskap for å bedre helse hos pasienter. Teknologien gir mulighet for å trene på ADL-oppgaver i en virtuell virkelighet og kan egne seg for rehabilitering av pasientgrupper med behov for opptrening av ADL-ferdigheter, som blant annet slagpasienter. Ved forbedring av ADL-ferdigheter kan det føre til økt selvstendighet hos pasienten, noe som er del av målsetting innen rehabilitering. Da opptrening av ADL-ferdigheter er en del av ergoterapeutisk praksis, er det et faglig ansvar å undersøke dette tema nærmere.
Metode: Det er gjennomført litteratursøk for å analysere, identifisere og beskrive kvaliteter om det aktuelle temaet. Det er innsamlet og benyttet åtte vitenskapelige artikler som presenterer en bred oversikt over bruk av VR-teknologi innen rehabilitering og dens effekt.
Resultat: Studiene viser at VR-teknologi kan påvirke ADL-ferdigheter ved å tilby mulighet for trening av fysisk og kognitiv funksjon. Varierende spill og medier eksisterer og kan benyttes til ulike pasientgrupper og formål.
Konklusjon: VR-teknologi kan benyttes som supplement til konvensjonell terapi for slagpasienter. Grad av effekt avhenger av hvilke spill og medier man benytter til VR-terapi. Pasienter opplever VR-terapi som motiverende og dette bidrar til økt deltakelse i opptrening.
Nøkkelord:
Hjerneslag, ADL, VR-teknologi, motivasjon, deltakelse | |