• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

VR-teknologi og slagrehabilitering

10015, 10065, 10046
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2478959.pdf (743.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2613245
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap [1713]
Abstract
Hensikt: Hensikten med denne litteraturstudien var å utforske nærmere hvordan bruk av VR- teknologi i rehabilitering kan forbedre ADL- ferdigheter hos slagpasienter. VR-teknologi benyttes med ulike formål innen rehabilitering og kan være et potensielt redskap for å bedre helse hos pasienter. Teknologien gir mulighet for å trene på ADL-oppgaver i en virtuell virkelighet og kan egne seg for rehabilitering av pasientgrupper med behov for opptrening av ADL-ferdigheter, som blant annet slagpasienter. Ved forbedring av ADL-ferdigheter kan det føre til økt selvstendighet hos pasienten, noe som er del av målsetting innen rehabilitering. Da opptrening av ADL-ferdigheter er en del av ergoterapeutisk praksis, er det et faglig ansvar å undersøke dette tema nærmere.

Metode: Det er gjennomført litteratursøk for å analysere, identifisere og beskrive kvaliteter om det aktuelle temaet. Det er innsamlet og benyttet åtte vitenskapelige artikler som presenterer en bred oversikt over bruk av VR-teknologi innen rehabilitering og dens effekt.

Resultat: Studiene viser at VR-teknologi kan påvirke ADL-ferdigheter ved å tilby mulighet for trening av fysisk og kognitiv funksjon. Varierende spill og medier eksisterer og kan benyttes til ulike pasientgrupper og formål.

Konklusjon: VR-teknologi kan benyttes som supplement til konvensjonell terapi for slagpasienter. Grad av effekt avhenger av hvilke spill og medier man benytter til VR-terapi. Pasienter opplever VR-terapi som motiverende og dette bidrar til økt deltakelse i opptrening.

Nøkkelord:

Hjerneslag, ADL, VR-teknologi, motivasjon, deltakelse
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit