• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flyktningbarns Deltakelse i Aktivitet

Bjerken, Silje Therese; Granøien, Eli
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
http://hdl.handle.net/11250/2613240
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap [2260]
Abstract
Bakgrunn: Flere hundre barn fra ulike land kommer til Norge for å søke beskyttelse og asyl. Noen kommer uten familie. Barn som har vært på flukt vil være sårbare, da de har vært utsatt for et utrygt og uforutsigbart liv. Flyktningbarna vil derfor ha behov for omsorg og trygge rammer. I stortingsmeldingen om en effektiv integreringspolitikk understrekes viktigheten av deltakelse i skole og fritidsaktiviteter. Å delta i fritidsaktiviteter gir mulighet for opplevelse av mestring og vennskap med jevnaldrende. I denne oppgaven blir det sett på flyktningbarns deltakelse i aktivitet og hvordan dette påvirker en inkluderingsprosess.

Metode: Det er gjennomført en litteraturstudie hvor det er innsamlet empiri om temaet fra Norge, USA og Australia.

Funn: Flyktningbarn som frarøves deltakelse i fritidsaktiviteter kan gå glipp av integreringen i samfunnet. De får begrenset erfaring i samfunnet som kan føre til lavere kulturell kompetanse. Musikalsk lek og idrettsaktiviteter er eksempler på aktivitet som tilbyr flyktningbarn en arena hvor de kan finne tilhørighet og en måte å engasjere seg i samfunnet gjennom observasjon og utspilling av atferdsmønstre, samt sosiale eller kulturelle fenomen.

Konklusjon: Deltakelse i aktivitet gir gevinster som å bedre selvtillit, forme identitet og øke barns velvære og sosiale tilhørighet. Flyktningbarna vil gjennom aktivitet og deltakelse få gode muligheter til å implementere språket og omgås i fellesskap med majoritetsbarna, noe som vil fremme den sosiale inkluderingen. Når det gjelder enslige mindreårige flyktningbarn er det imidlertid viktig å først og fremst sikre nære og trygge relasjoner som kan fungere som gode omsorgspersoner, enten det gjelder fosterforeldre eller ansatte på institusjoner barna befinner seg på.

Nøkkelord: Flyktningbarn, Aktivitet, Deltakelse, Fritidsaktivitet, Inkludering
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit