Vegplanlegging - alternativ trasé rundt Fauske sentrum
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2613162Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det har vært problemer knyttet til trafikken i Fauske, da E6 går gjennom sentrum med mye gjennomgangstrafikk og tungtrafikk. Dette blir pekt på som en årsak til at sentrum de senere årene har blitt mer og mer dødt, butikklokaler står tomme og folkelivet i gatene forsvinner. Lokalpolitikerene ønsker å legge E6 ut av sentrum, og Statens vegvesen lagde i 1990 en plan for dette. Senere har ikke planen blitt gjennomført, og nå ønsker man å se på om et annet alternativ, nærmere sentrum, kan være et bedre alternativ for ny E6. Dette er formålet med oppgaven.
I arbeidet har forskningsmetodene vært datainnsamling, ulike analysemetoder for å fastslå trafikkmønsteret, alternativsvurdering, samt prosjektering av ny veg i autocad og novapoint. Det er brukt kjent litteratur i form av håndbøker for å lære om krav til utforming av ny veg. I datainnsamlingen er det hentet inn kvantitative trafikkdata for området. Disse er blant annet brukt til å estimere en trafikkmønsteret, for å kunne vurdere hvilken avlastning en ny veg kan gi. Alternativsvurderingen vurderer det nye alternativet, samt traséen fra 1990, opp mot eksisterende veg. Dette på bakgrunn av flere behov og målsetninger som er utledet med tanke på å kunne svare best mulig på problemstillingen.
På bakgrunn av dette arbeidet, vises det at begge alternativene vil gi en markant nedgang i trafikken, og særlig i tungtrafikken, noe som vil være positiv for sentrumsutviklingen. Det nye alternativet vi har jobbet med, kommer bedre ut enn alternativet fra 1990 på de fleste punkter, men forskjellene er ikke så veldig store. En omlegging, uansett alternativ av E6, vil gi en nedgang i sentrumstrafikken. Etter en totalvurdering sees vårt nye alternativ på som bedre enn alternativet fra 1990, på bakgrunn av resultatene i alternativsvurderingen, samt lavere kostnader. Men trafikken som fortsetter å kjøre i sentrum er så stor at en omlegging alene er ikke nok til å løse trafikkproblemene. There have been problems connected to the traffic in Fauske, where E6 goes through the city centre, and generates a lot of passing through traffic and trailer traffic. E6 has been pointed out as a reason for empty stores in the city centre and people are disappearing from the streets. Local politicians want to move the road out of the city centre and in 1990 The Norwegian Public Roads Administration (Statens vegvesen) designed a plan for this. However, the plan has not implemented, and now the politicians want to look for an alternative road closer to the city centre. The purpose of this assignment is to plan this road.
The scientific methods of this assignment have includes working with collection of data, analysis methods for traffic, reviewing alternative routes and modelling the new road in AutoCAD and Novapoint. Well known literature in the shape of handbooks have been used in order to acquire road building requirements. For the collection of data quantitative traffic data from the area has been collected. These data have been used to analyse the traffic patterns in order to estimate the effect that a new road might bring on. The new road and the road from 1990 have been rated against the existing road. The considering of the different alternatives has been rated against needs and goals put down to give the best alternative route for the new road.
Neither the alternative route nor the 1990 route will solve the problems in Fauske. Both routes will give a significant decrease in trailer traffic in Fauske city centre, which would be positive for the city centre. A reduction on 1500 or 2000 cars will be noted, but it will not solve the problem in the city centre.
E6 through Fauske city centre will probably become a local road after the new E6 route is built. This will make it easier to facilitate for pedestrians and cyclist and environmental measures in the city centre than it is on a national road. It is much better for the environment and the traffic in the city centre if people chose to cycle or walk instead of driving a car. The distances at Fauske are small and the city has the potential of becoming a “10 minute city”.
We will recommend building the route from 1990 and conduct traffic safety measures on the existing road. Even though the alternative route closer to the city centre will contribute to better conditions in the city centre it will not make it better for people who live and roam in Finneid or Fauskevika as the 1990 route will do.
These actions will contribute to a better environment in Fauske city centre and places close to it and will also contribute to making Fauske a greener city.