Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGebremedhin, Alemayehu
dc.contributor.authorAllarite, Darryl
dc.contributor.authorMiancho, Joel
dc.contributor.authorNeraasen, Sigrid
dc.date.accessioned2019-09-06T14:01:48Z
dc.date.available2019-09-06T14:01:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613123
dc.description.abstractHensikten med prosjektet er å kartlegge holdninger og motivasjon knyttet til en plusskundeordning på fjernvarme. Det er Eidsiva Bioenergi AS som oppdragsgiver som ønsker å kartlegge muligheten for å tilknytte plusskunder på deres fjernvarmenett. Bakgrunnen for dette er at Eidsiva har potensial til å øke deres andel fornybar energileveranse fra enkelte fjernvarmeanlegg. Dette kan være gunstig for klima, Eidsivas økonomi og omdømmet. Omfanget på oppgaven er begrenset til å ta for seg holdninger og motivasjon knyttet til plusskundeordningen. Oppgavens metoder er en digital spørreundersøkelse, og muntlig intervju med prosjektleder for drift og anlegg ved Strand Unikorn AS. Resultatene av spørreundersøkelsen viser at få kunder i utgangspunktet kjenner til plusskundeordningen, men at de stiller seg positive til tiltaket etter å ha blitt informert. Det gjelder både kunder som har overskuddsvarme og som har potensial til å installere solfangeranlegg. Den viktigste motivasjonsfaktoren for de som har svart på undersøkelsen er økonomisk gevinst. Prosjektoppgaven konkluderer med at Eidsiva burde ta kontakt med deres fjernvarmekunder og informere om mulighetene for en plusskundeordning. Svarandelen på spørreundersøkelsen indikerer at det er noen kunder i Eidsivas marked som har en interesse i plusskundeordningen, men dessverre gir ikke svarandelen grunnlag for å si nok om det større markedspotensialet. Fordelen ved å koble til flere plusskunder på fjernvarmenettet er blant annet bidrag mot å redusere lokal luftforurensning, utnyttelse av lokale ressurser og utjevning av effekttopper. Innenfor tema kan det være interessant å gjøre studier på reduserte klimagassutslipp, samfunnsøkonomisk gevinst og muligheten for å begrense utbygging av varmesentraler, som følge av plusskundeordningen.
dc.description.abstractThis bachelor thesis is written on behalf of Eidsiva Bioenergi AS, as an ending to our bachelor program at NTNU in Gjøvik. Eidsiva needs extra heat to some of their district heating networks, in order to deliver even more renewable heat energy. The purpose of the project is to reveal what attitudes lies behind, and what might motivate to the concept of prosumers in the district heating network of Eidsiva Bioenergy AS. This may give a basis to estimate the possibilities of a larger marked for Eidsiva Bioenergy for prosumers. Which may be beneficial for the company’s economy, reputation and carbon footprint. To examine this problem, two types of analytic methods were used. Mainly a quantitative digital online survey, and an interview with the project manager of operations at Strand Unikorn AS, a company with the potential to become a larger prosumer in the district heating network of Eidsiva Bioenergy. The results of the survey show that the customers of Eidsiva know very little about the concept of prosumers in the district heating network, but most of them have a positive outlook on concept after being informed. The biggest incentive customers responded to for potentially becoming prosumers is financial gain. The project concludes that there is some interest for the prosumer-project among some customers, but it is difficult to give a good enough estimate of just how big the market potential is from the few respondents the survey got. There are many beneficial aspects surrounding the concept of prosumers, among them is; the contribution to reduction of local air-pollution, utilization of local resources and equalization of peak effects in the heating network.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePlusskunder på fjernvarmenett
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel