Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStadheim, Astrid
dc.contributor.authorBrekke, Marius Seim
dc.contributor.authorLystad, Morten Bergersen
dc.date.accessioned2019-09-06T14:01:44Z
dc.date.available2019-09-06T14:01:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613118
dc.description.abstractI den norske vegnormalen per 2019 finnes det ingen krav om romkurve i vegplanlegging. Selv om dette tidligere var en del av vegnormalen, ble det etter hvert flyttet over i en egen veiledningshåndbok. Hensikten med oppgaven er å finne ut om det er behov for et krav om romkurvatur i den nåværende vegnormalen. Denne bacheloroppgaven bruker en litteraturstudie med strukturerte og ustrukturerte søk for å undersøke tilgjengelig informasjon om romkurvatur. Blant annet blir Tyskland, USA, Danmark og Sveriges vegnormaler sammenlignet med den norske vegnormalen for å kartlegge likheter og ulikheter. Sammenligningen viser at vegnormalene reflekterer mye av den samme lærende informasjonen. Den svenske vegnormalen, i likhet med den norske, er organisert slik at informasjonen om romkurvatur er henvist i egen veiledningshåndbok. Ulykkesrapporter blir brukt for å finne sammenhengen mellom romkurvatur og trafikksikkerhet, og ved studering tydeliggjøres det en sammenheng mellom dårlig prosjekterte romkurver og ulykkestall. Til tross for at den norske vegnormalen ikke har et fastsatt krav til romkurvatur, er Norge øverst i Europa på vegsikkerhet. Det konkluderes dermed at det ikke er behov for et krav om romkurvatur, dersom andre trafikksikkerhetstiltak knyttet til romkurvatur blir fulgt opp nøye. Som fremtidig tiltak oppfordres det derimot å fortsette den detaljerte forskningen rundt romkurver i vegplanlegging for å redusere ulykkestall og jage Nullvisjonen.
dc.description.abstractIn the Norwegian road standard, as of 2019, there is no requirement regarding three-dimensional alignment. Although this was a part of previous road standards, it was later put in a handbook consisting of guidelines. The purpose of this study is to evaluate the need for a requirement in terms of three-dimensional alignment in the current road standard. This bachelor thesis utilizes a literature review with structured and unstructured searches to gather available information about three-dimensional alignment. Road standards from Germany, USA, Denmark and Sweden are compared to the Norwegian road standard, for the purpose to map possible similarities and differences. The comparison shows that the road standards reflects much of the same information. The Swedish road standard, just as the Norwegian, are organized so that the information regarding three-dimensional alignment is to be found in its own handbook for guidelines. Reports concerning accidents are used to highlight the coherence between three-dimensional alignment and traffic safety, where the study clarifies the connection between bad geometric design and accident numbers. Although the Norwegian road standard does not have a requirement regarding three-dimensional alignment, Norway is on top concerning traffic safety in Europe. The thesis concludes a non-existing need for a requirement on three-dimensional alignment if other road safety measures linked to the subject are pursued. As a future initiative, continuous detailed research dealing with three-dimensional alignment is encouraged to reduce accident numbers and to pursue Vision Zero.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRomkurve i vegplanlegging
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel