Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFikse, Camilla
dc.contributor.authorSteinshylla, Bente Kjønstad
dc.date.accessioned2019-09-06T06:22:33Z
dc.date.available2019-09-06T06:22:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612826
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar utgangspunkt i temaet konflikthåndtering. Samfunnet vi lever i er i rask utvikling, med mange endringer, forhold og interesser vi må ta stilling til. Gjennom globalisering knyttes mennesker tettere sammen. Dette innebærer også at flere forskjelligheter og behov møtes, dermed er det også grobunn for flere konflikter. Konflikthåndtering er sentralt i et internasjonalt tverrfaglig perspektiv. Faktakunnskap og teknologi vil ikke kunne løse disse menneskelige dilemmaene og problemene, det virker til at det er nødvendig med personlig kompetanse for å kunne møte utfordringene vi står ovenfor Fire rådgivere som har erfaring og arbeider med håndtering av konflikter har blitt intervjuet rundt sin opplevelse av å legge til rette for konflikthåndtering. I denne studien har jeg valgt å bruke kvalitativ forskningsintervju med en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. Analysen av dataene førte fram til en kjernekategori: kontaineren, som deles inn i to hovedkategorier; veien mot målet og konfliktmekleren, hvor hver enkelt av hovedkategoriene har to underkategorier. Funnene i de ulike kategoriene har blitt diskutert opp mot teori innenfor konflikt og konflikthåndtering, personsentrert rådgivning, relasjonsperspektivet og samtalestrukturer i en utviklingsprosess, og teori om ulike aspekter av kompetanse. Det er drøftet hvordan rådgiverne i denne studien beskriver at de opplever konflikthåndtering som en prosess med ulike faser, hvor konfliktmeklerens rolle endres i takt med fasene. De fremhever at tillit og trygghet er to elementer som de opplever som nødvendig i konflikthåndteringen. Rådgiverne erfarer at deres oppgave er å skape gunstige forhold som åpner opp for lytting, oppdagelser og konfrontasjon som kan muliggjøre en dialog mellom partene. ”Kontaineren” oppfattes i denne oppgaven som en slags ”beholder” som rommer alle følelser og utrykk i den sosiale interaksjon. I konfliktmøtet er derfor både partene og konfliktmekleren en del av kontaineren. Konfliktmekleren kan bevisst strebe etter å forme kontaineren ved å legger til rette for gunstige forhold som åpner opp for dialog. Dermed vil kontainerbegrepet omfavne både tilretteleggelsen av gunstige forhold i de ulike fasene i prosessen, og konfliktmeklerens kompetanse til å kunne skape disse forholdene. Når dialogen finner sted kan partene ”gjensidig befrukte” hverandre, og sammen kan partene oppnå læring, og sammen finne en nytenkende løsning på konflikten. Sentrale funn i denne studien viser også at rådgiverne vektlegger en god helthetlig kompetanse, rådgiverne trekker særlig frem; kommunikasjonsferdigheter, kunnskap om mennesker og konflikter. Rådgiverne trekker også frem at de opplever det som fordelaktig ii med god personlig kompetanse, dette innebærer å være selvbevisst og ha god selvforståelse, å være trygg på seg selv, en evne til å vise forståelse og vennlighet ovenfor partene, samt en genuin og god holdning og interesse for mennesker. Det er flere forskjellige påvirkningsfaktorer som avgjør konflikthåndteringen. Samtidig ser det ut til at personlig kompetanse har en vesentlig betydning for hvordan konfliktmekleren fremstår for partene og i hvor stor grad konfliktmekleren tåler å ”stå i det”. Slik rådgivernes egne erfaringer viser, er det relasjonen mellom konfliktmekler og partene som er mest avgjørende for hjelpens kvalitet og resultat.nb_NO
dc.language.isonnonb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKontainerennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel