Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFikse, Camilla
dc.contributor.authorBerget, Unni Marie Stenholt
dc.date.accessioned2019-09-05T10:53:08Z
dc.date.available2019-09-05T10:53:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612629
dc.description.abstractBåde i samfunnet generelt og i den enkelte virksomhet, har hyppigheten og kompleksiteten i endringsprosessene vært økende de seneste årene. Begreper som digitalisering og robotisering har vært i fokus. Dette stiller økte krav til endringsvilje og utvikling, både for oss som samfunn, den enkelte virksomhet og enkeltpersoner. I denne oppgaven har jeg valgt å konsentrere meg om endring i organisasjoner. Bakgrunnen for dette, er en nysgjerrighet for hva som preger den tiden vi går inn i, og hva det vil kreve av min organisasjon og oss som jobber der fremover. Boligbyggelaget TOBB er sterkt påvirket av den raske utvikling- og digitaliseringstakten som foregår innenfor administrative prosesser generelt og ikke minst innenfor regnskapsbransjen. Masteroppgavens problemstilling er: Hvordan opplever medarbeiderne i TOBB de planlagte endringene innenfor nye teknologiske løsninger? I tillegg har jeg omtalt følgende forskningsspørsmål: Hva kan bidra til at medarbeiderne håndterer omstillingsprosessen best mulig? Når denne studien ble gjennomført, var TOBB i en tidlig fase av endringsprosessen. Ledelsen hadde gjennom å informere og involvere, jobbet for å forberede avdelingen på ny teknologi, som vil gi både muligheter og utfordringer. Jeg har gjennomført tre fokusgruppeintervju for å søke innsikt i medarbeidernes opplevelse av det endringsprosjektet virksomheten TOBB har påstartet. Ut fra funnene i denne studien, kan det sies at det generelt er en god endringsvilje i TOBB. Flertallet av de ansatte har stor forståelse for at endringsprosjektet er igangsatt, og i tillegg berømmer flere at mulighetene for medvirkning har vært gode så langt i prosessen. Medarbeiderne oppfatter at de er trygge på fremtiden. Det å bli sett og hørt som medarbeider, samt et godt samarbeid på tvers av avdelingene, virker å være vesentlige elementer for å håndtere endringsprosessen best mulig. Motstand mot endring virker ikke å være fremtredende i min studie, men elementer av «vent å se» holdning og «usikkert når det ikke er 100%» fremkommer. Sistnevnte kan organisasjonen med fordel være med oppmerksom i tiden som kommer. TOBB virker å ha et potensiale i å involvere flere parter både internt og eksternt, noe som kan gi tilbakemelding om både kundenes behov og verdifulle valg for hvordan TOBB skal se ut fremover.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleAnsattes opplevelse av teknologiske endringernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel