dc.description.abstract | Jeg er veldig nysgjerrig i forhold til hva som skaper trygge og relasjonelle ledere, som trekker i samme retning og som er trygg i møte med utfordringer i sitt lederskap. Oppgavens problemstilling er knyttet opp mot om trening på ledelse og om ledelsestrening bidrar til den enkeltes møte med utfordringer i utøvelse av sin ledelse. Den teoretiske tilnærmingen min retter seg hovedsakelig mot læringsteorier og ulike ledelsesteorier med relasjonsledelse som den mest fremtredende teorien. Jeg har også sett på teorier som omhandler hva som skal til for å oppnå varige endringer hos den enkelte. Valget på forskningsmetode var lett. Jeg ønsket å bruke kvalitativ metode og intervju for å få frem hvordan den enkelte opplevde og hadde nytte av ledelsestrening. Informantene mine er fra egen bedrift, Fretex, og jobbet som teamledere. Intervjuene som ledet frem til mine funn hadde utgangspunkt i en intervjuguide, men samtalene hadde en løs form der jeg som forsker fulgte tankerekken og refleksjonene til informantene. På denne måten fikk jeg mye informasjon som ledet frem til nyttige funn. Jeg har drøftet funnene mine opp mot den teoretiske tilnærmingen jeg har valgt. Problemstillingen har lagt føringer for hvilke funn som er vektlagt i drøftingen. Mine funn sammenfaller mye med forskning på ledelsestrening, læringsteorier og de teoriene om ledelse jeg har valgt. I avslutting av oppgaven har jeg sett på to muligheter for videre forskning. Disse er valgt ut fra min egen nysgjerrighet på relasjonsledelse og ledelsestrening. | nb_NO |