En kvantitativ studie av sammenhenger mellom kjønn, psykiske vansker og mestringsstrategier
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2612475Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne masteroppgaven er å studere den overordnede problemstillingen: Hvilke sammenhenger er det mellom kjønn, psykiske vansker og mestringsstrategier? Studien er skrevet med utgangspunkt i deltakelse i et større forskningsprosjekt fra NTNU og Trøndelag fylkeskommune. I denne studien er det hentet ut kvantitative datamateriale fra 2017 og utvalget er et bekvemmelighetsutvalg av skoler i gamle Sør-Trøndelag. Med en svarprosent på 79% tilsvarer det 2120 elever 2. året i videregående skole. For å undersøke hvordan kjønnene fordeler seg er det benyttet deskriptive analyser og t-test. Videre er korrelasjonsanalyser benyttet for å studere sammenhenger mellom kjønn, psykiske vansker og mestringsstrategier i møte med vanskelige situasjoner. Funnene i studien viser at en betydelig andel rapporterer om at de sliter med psykiske vansker. Det er store kjønnsforskjeller i opplevde emosjonelle vansker, hvor jenter i overvekt rapporterer om vanskene. Ved hyperaktivitet- og oppmerksomhetsvansker fordeler gutter og jenter seg tilnærmet likt, men samtidig opplever mange å ha vanskene. Funnene indikerer likevel at gutter er mer tilbøyelige for å oppleve hyperaktivitet- og oppmerksomhetsvansker heller enn emosjonelle vansker. I bruk av mestringsstrategier viser funnene at jenter og gutter fordeler seg tilnærmet likt på løsningsorienterte mestringsstrategier og unngåelsesstrategier i form av å gi opp. Løsningsorienterte mestringsstrategier har videre sammenheng med reduserte psykiske vansker, mens unngåelsesstrategier har sammenheng med psykiske vansker. Jenter benytter seg videre i større grad av mestringsstrategier i form av å søke emosjonell støtte. Økt bruk av å søke emosjonell støtte for jenter viser samtidig mindre psykiske vansker totalt sett, mens for gutter har økt bruk noe sammenheng med emosjonelle vansker. Funnene indikerer at det er sammenhenger mellom psykiske vansker og mestringsstrategier, men samvariasjonene er ikke alltid de samme for gutter og jenter.