dc.description.abstract | Denne kvalitative studien har sett på hvordan tre pedagoger, som har arbeidet systematisk med utvikling av sosial kompetanse, forstår resultatet til to elever etter en Spekterundersøkelse. Studien har som hensikt å ha fokus på deltakernes opplevelse av hvilken betydning elevenes sosiale kompetanse og evnen til selvhevdelse har for deres resultat. I tillegg er det ønskelig å hente ut deltakernes forståelse for om lærerrollen, læringsmiljøet og elevenes faglige kompetanse har betydning for resultatet. Det er deltakernes forståelse som er veiledende i min forskning, og forskningsspørsmålet har derfor vært følgende: "Hvilken forståelse har 3 pedagoger av årsaker til to elevers sosiale status i en klasse, med utgangspunkt i deres resultat fra en Spekterundersøkelse?". Studien har en kvalitativ tilnærming med utgangspunkt i individuelle semistrukturerte intervjuer med tre pedagoger på mellomtrinn. Jeg valgte kvalitativ tilnærming da den er godt egnet for å få kjennskap til forskningsdeltakernes tanker, erfaringer og meninger. Tre pedagoger, ved en skole i Trøndelag, sa seg villig til å bidra som deltakere i studien. Det ble gjort digitale opptak av intervjuene, i tillegg til at deltakerne fikk utlevert et skaleringsskjema som de fylte ut. Analysen av materialet foregikk ved hjelp av fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Denne resulterte i tekstuelle beskrivelser av deltakernes erfaringer og opplevelser. Resultatet av analyseprosessen viste fire faktorer som ligger til grunn for deltakernes forståelse for to elevers sosiale status. Disse faktorene fremstilles i fire kategorier, (1) Betydningen av selvhevdelse, (2) Betydning av sosial kompetanse (3) Faglig kompetanse, og (4) Lærerens rolle og læringsmiljøet. Funnene i prosjektet blir drøftet på bakgrunn av et utviklingsøkologisk perspektiv, representert av Bronfenbrenner. I tillegg drøftes funnene med utgangspunkt i blant andre Garbarino, Glavin & Lindbäck og Ogdens forskning på sosial kompetanse og selvhevdelse. Studien har hatt som mål å vektlegge de tre deltakernes perspektiv og forståelse av to elevers sosiale status. Det har derfor ikke vært et mål å kunne generalisere resultatet av forskningen. | nb_NO |