Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugan, Jan Arvid
dc.contributor.authorAltø, Camilla Govassli
dc.date.accessioned2019-09-04T11:37:43Z
dc.date.available2019-09-04T11:37:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612471
dc.description.abstractDenne kvalitative studien har sett på hvordan tre pedagoger, som har arbeidet systematisk med utvikling av sosial kompetanse, forstår resultatet til to elever etter en Spekterundersøkelse. Studien har som hensikt å ha fokus på deltakernes opplevelse av hvilken betydning elevenes sosiale kompetanse og evnen til selvhevdelse har for deres resultat. I tillegg er det ønskelig å hente ut deltakernes forståelse for om lærerrollen, læringsmiljøet og elevenes faglige kompetanse har betydning for resultatet. Det er deltakernes forståelse som er veiledende i min forskning, og forskningsspørsmålet har derfor vært følgende: "Hvilken forståelse har 3 pedagoger av årsaker til to elevers sosiale status i en klasse, med utgangspunkt i deres resultat fra en Spekterundersøkelse?". Studien har en kvalitativ tilnærming med utgangspunkt i individuelle semistrukturerte intervjuer med tre pedagoger på mellomtrinn. Jeg valgte kvalitativ tilnærming da den er godt egnet for å få kjennskap til forskningsdeltakernes tanker, erfaringer og meninger. Tre pedagoger, ved en skole i Trøndelag, sa seg villig til å bidra som deltakere i studien. Det ble gjort digitale opptak av intervjuene, i tillegg til at deltakerne fikk utlevert et skaleringsskjema som de fylte ut. Analysen av materialet foregikk ved hjelp av fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Denne resulterte i tekstuelle beskrivelser av deltakernes erfaringer og opplevelser. Resultatet av analyseprosessen viste fire faktorer som ligger til grunn for deltakernes forståelse for to elevers sosiale status. Disse faktorene fremstilles i fire kategorier, (1) Betydningen av selvhevdelse, (2) Betydning av sosial kompetanse (3) Faglig kompetanse, og (4) Lærerens rolle og læringsmiljøet. Funnene i prosjektet blir drøftet på bakgrunn av et utviklingsøkologisk perspektiv, representert av Bronfenbrenner. I tillegg drøftes funnene med utgangspunkt i blant andre Garbarino, Glavin & Lindbäck og Ogdens forskning på sosial kompetanse og selvhevdelse. Studien har hatt som mål å vektlegge de tre deltakernes perspektiv og forståelse av to elevers sosiale status. Det har derfor ikke vært et mål å kunne generalisere resultatet av forskningen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleFor mennesket er jo heltnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel