dc.contributor.author | Bratås, Ola | |
dc.contributor.author | Albriktsen, Thor Olaf | |
dc.contributor.author | Eriksson, Ulrika | |
dc.contributor.author | Grønning, Kjersti | |
dc.date.accessioned | 2019-09-03T06:26:41Z | |
dc.date.available | 2019-09-03T06:26:41Z | |
dc.date.created | 2018-11-12T14:34:10Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | UNIPED. 2018, 41 (04), 469-483. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2612113 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn:
Bachelorutdanninger i sykepleie har brukt betydelige ressurser i implementering av simulering. En simulator (dukke) etterligner et menneske i ulik grad, kalt low-, medium- og high-fidelity. Forskning viser at simulering øker studentenes kognitive ferdigheter, men det er uklart om simulering gir større tilegnelse av kunnskap enn andre undervisningsmetoder.
Hensikt:
Å undersøke om medium-fidelity simulering ga større tilegnelse av kunnskap enn ferdighetstrening (low-fidelity simulering) blant sykepleierstudenter.
Metode:
En randomisert kontrollert studie med 150 studenter fordelt til ferdighetstrening (n=74) eller simulering (n=76). I en kunnskapstest ble tilegnelse av kunnskap målt gjennom identifisering, prioritering og iverksetting av sykepleietiltak ut fra ABCDE-algoritmen (primært utfallsmål), og systematisk kommunikasjon ved bruk av ISBAR-prinsippet (sekundært utfallsmål).
Resultat:
Uavhengige t-tester viste ingen statistisk signifikant forskjell mellom gruppene når det gjaldt kunnskap om ABCDE-algoritmen etter intervensjonene (0.13, CI: –0.53–0.79, p=0,693). Tilsvarende resultater gjaldt for ISBAR. Parete t-tester fra baseline til etter intervensjonene viste en statistisk signifikant økning av ABCDE totalskåre innad for simulering (+1,15, p<0,001) og ferdighetstrening (+1.35, p<0,001) med moderate effektstørrelser på henholdsvis 0.57 og 0.60. Tilsvarende resultater gjaldt for ISBAR.
Konklusjon:
Simulering gir ikke større tilegnelse av kunnskap enn ferdighetstrening blant sykepleierstudenter. Ettersom simulering krever større lærerressurser enn ferdighetstrening, bør den undervisningsmetoden som er minst ressurskrevende benyttes. | nb_NO |
dc.language.iso | mis | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Effekt av simulering for tilegnelse av kunnskap i sykepleierutdanningen – en RCT-studie | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 469-483 | nb_NO |
dc.source.volume | 41 | nb_NO |
dc.source.journal | UNIPED | nb_NO |
dc.source.issue | 04 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1893-8981-2018-04-08 | |
dc.identifier.cristin | 1629567 | |
dc.description.localcode | Åpen tilgang. Creative Commons (CC BY 4.0) | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,65,20,0 | |
cristin.unitname | Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |