Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStensrud, Ingeborg
dc.contributor.authorOverholdt, Janne
dc.date.accessioned2019-08-31T14:00:11Z
dc.date.available2019-08-31T14:00:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2611915
dc.description.abstractI denne oppgaven utforsker jeg hvordan den nasjonale føringen digitalt førstevalg endrer hvordan arkiv blir satt i kontekst i kommunal sektor. Ved å sette staten i en prinsipal rolle, blir kommunen agent, som setter mål- og resultatstyringen ut i praksis. Dette forutsetter en realitetsorientering når det kommer til forståelse av begrep som digitalisering og brukerorientering, som ut fra digitalt førstevalg skal fremme effektivisering av offentlig sektor. Ved bruk av en digitalorientert litteraturstudie og semistrukturerte kvalitative intervju, undersøker jeg hvordan Trondheim kommune setter føring ut i praksis. Funnene avdekker en digital og brukerorientert plattform, Min side, som en del av prosjektprogrammet til Digitalt førstevalg i kommunen, som svarer opp mot føringen digitalt førstevalg. Plattformen samler eksisterende tjenester via én Logg-inn tjeneste og har potensial til å legge til nye tjenestefunksjonaliteter. Samtidig utfordres tjenesten av manglende interoperabilitet mellom arkiv og rammeverket Min side; den reelle bruksverdien av fellesløsninger som ikke er tilpasset kommunal sektor; krav om å framstå som en helhetlig offentlig forvaltning, når det er utfordrende å samhandle både internt og eksternt. Funnene avdekker hvordan digitalt førstevalg blitt satt i praksis i Trondheim kommune og kan tjene som eksempel på hvordan en stor kommune løser et av sine samfunnsoppdrag.
dc.description.abstractIn this paper, I will explore how the national ambition digital first choice changes how archives and records are put into context in a municipal sector. By putting the state in a principal role, the municipality becomes an agent, which puts the goal- and result management into practice. This presupposes a reality orientation, when it comes to understanding of concepts such as digitization and user orientation, which, based on digital first choice, should promote the streamlining of the public sector. When using a digitaloriented literature study and semi-structured qualitative interviews, I examine how Trondheim municipality puts this into practice. The findings reveal a digital and user-oriented platform, Min side, as part of the project program named Digitalt førstevalg in the municipality, which responds to the ambition of digital first choice. The platform gathers existing services through one log-in service and has the potential to add new functions. This is, however challenged by: lack of interoperability between archives and records and the framework Min side; the use of national components that are not adapted to the municipal sector; demands to appear as a holistic public administration, when it is challenging to interact both internally and externally. The findings reveal how digital first choice has been put into practice in Trondheim municipality and can serve as an example of how a large municipality solves one of its social tasks.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleArkiv i et digitalt transformert brukerorientert perspektiv
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel