Regnearkmodellering som investeringsverktøy for automatisert vogntransport i sykehus
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610698Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norges helsevesen står overfor en periode der pasientpågangen ventes å øke som følge av kortereopphold per sykehusbesøk og stigende forventet levealder. Dette medfører utfordringer forvareforsyningen i sykehusene, som kan forvente at behovet for interntransport vil øke i takt medpasientpågangen.
Denne bacheloroppgaven er skrevet i samarbeid med Sykehusbygg HF som både har rådgivendeog prosjektledende roller i nasjonale sykehusprosjekter. Logistikk i sykehus er et viktig aspektved sykehusplanlegging, og i den anledning dukker det opp spørsmål om man skal investere i etautomatisert transportsystem eller ikke. Denne bacheloroppgaven har hatt som hovedfokus åutvikle en regnearkmodell som kan bidra til lettere å vurdere hvorvidt en investering i AGV erlønnsom.
Det er mange faktorer som skal ligge til grunn for å kunne avgjøre hvorvidt det er lønnsomt åinvestere i en automatisert transportløsning i et sykehus. Forskjellige sykehus har forskjelligebygningskropper som påvirker transportavstander, etasjer og heisstruktur. Videre vil det ogsåvære ulikt varebehov ut fra størrelsen på sykehuset og pasientpågangen.
For å besvare oppgavens problemstilling, samt illustrere hvordan regnearkmodellen fungerer ipraksis, er det blitt utarbeidet to casestudier: ett med grunnlag i det nye sykehuset på Nordmøre ogRomsdal (SNR) og ett med grunnlag i nye Hammerfest sykehus (NHS). Gjennom casestudieneer det blitt undersøkt hvordan man kan vurdere en eventuell investering i automatiserttransportløsning ved å se på hovedsakelig transportbehov og avstander internt i sykehuset.
Resultatene fra regnearkmodellen som er presentert i denne oppgaven indikerer samme vurderingsom er tatt i det reelle prosjektet for casestudie 1, mens beregningsmodellen for casestudie 2indikerer en annen vurdering enn den som er tatt i realiteten. Det er blitt påpekt og diskutertmulige årsaker til dette, hvor mangel på en bestemt kostnadsparameter anses som den viktigsteårsaken til avvikende resultat. Videre er det blitt påpekt andre usikkerheter og svakheter vedmodellen som må tas i betraktning.
Det er også blitt gjennomført en sensitivitetsanalyse for å studere sammenhenger mellomparametre, og hvordan disse påvirker det totale kostnadsbildet. I denne sammenheng er det gjortinteressante funn angående hvor stor påvirkning en endring i transportbehovet har, i forhold tilhvor liten påvirkning en endring transportstrekninger har på det totale kostnadsbildet.
Regnearkmodellen som er utviklet i denne bacheloroppgaven gir mulighet for Sykehusbygg HFå gjennomføre en grov vurdering, tidlig i sykehusprosjekter, om det vil lønne seg å investere i enautomatisert transportløsning for intern varetransport i sykehus. For at regnearkmodellen skalgi troverdige resultater, er det en forutsetning at aktuelle inndata og parametre som brukes erkorrekte og dagsaktuelle. The Norwegian healthcare sector faces an increase in patient volumes with shorter averagestay time, combined with an expected increase in life expectancy. These are amongst factorsthat arise new challenges for the supply of goods in hospitals, which is expected to increase inaccordance with the future demand in patient volumes.
This bachelor’s thesis is written in collaboration with Sykehusbygg HF, who are responsiblefor consulting and project management in various national hospital projects. Internal logisticswithin hospitals are an important aspect of hospital planning, and in this context questions ariseas to whether to invest in an automated transport system or not. The main objective of thisthesis has been develpoing a spreadsheet model, designed to simplify the assessment regardingprofitability of AGV investment.
There are a multitude of underlying factors, determining whether an investment in autonomoustransport solution is profitable. Different hospitals have distinctive building masses, affectingtransporting distances, number of floors and elevator structure. There will also be a difference indemanded goods, depending on the sheer size of the hospital and patient volumes.
To help answering the thesis research question, two cases have been selected to shed light onthe question at hand. Firstly, the forthcoming hospital Sykehuset Nordmøre og Romsdal(SNR),and secondly the new Hammerfest sykehus(NHS). Through the case studies an examination hasbeen conducted as to evaluate a possible investment in automated transport solution, by mainlyfocusing on the demanded transport and distances within the hospitals, while illustrating howthe spreadsheet model works in practice.
The results deriving from the spreadsheet model presented in this thesis, form the basis for thesame assessments made in the real-life case 1, however regarding case 2 the results indicateanother assessment than in the real-life project. Various possible causes have been discussed inthis particular case, revealing the lack of a particular cost parameter as the most important causeof the deviating result. Furthermore, other uncertainties and weaknesses that have been pointedout in the model that must be taken into consideration.
A sensitivity analysis has also been carried out to study relationships between parameters, andhow these affect the overall cost picture. In this context, interesting discoveries have beenrevealed, such as how much influence a change in demanded transport has, compared to howlittle impact a change of transport distances has on the total cost picture.
The spreadsheet model developed in this bachelor thesis provides the opportunity forSykehusbygg HF to conduct a rough assessment, early in hospital projects, on whether itwill be profitable to invest in an automated transport solution for internal goods transport inhospitals. For the spreadsheet model to provide credible results, it is a prerequisite that inputand parameters used are correct and updated to remain relevant.