• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Regnearkmodellering som investeringsverktøy for automatisert vogntransport i sykehus

Bøhn, Aksel Gustavsen; Bergquist-Langlo, Elias; Warendorph, Fabian
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2326701.pdf (12.96Mb)
no.ntnu:inspera:2326701.zip (941.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2610698
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse [1899]
Abstract
Norges helsevesen står overfor en periode der pasientpågangen ventes å øke som følge av kortere

opphold per sykehusbesøk og stigende forventet levealder. Dette medfører utfordringer for

vareforsyningen i sykehusene, som kan forvente at behovet for interntransport vil øke i takt med

pasientpågangen.

Denne bacheloroppgaven er skrevet i samarbeid med Sykehusbygg HF som både har rådgivende

og prosjektledende roller i nasjonale sykehusprosjekter. Logistikk i sykehus er et viktig aspekt

ved sykehusplanlegging, og i den anledning dukker det opp spørsmål om man skal investere i et

automatisert transportsystem eller ikke. Denne bacheloroppgaven har hatt som hovedfokus å

utvikle en regnearkmodell som kan bidra til lettere å vurdere hvorvidt en investering i AGV er

lønnsom.

Det er mange faktorer som skal ligge til grunn for å kunne avgjøre hvorvidt det er lønnsomt å

investere i en automatisert transportløsning i et sykehus. Forskjellige sykehus har forskjellige

bygningskropper som påvirker transportavstander, etasjer og heisstruktur. Videre vil det også

være ulikt varebehov ut fra størrelsen på sykehuset og pasientpågangen.

For å besvare oppgavens problemstilling, samt illustrere hvordan regnearkmodellen fungerer i

praksis, er det blitt utarbeidet to casestudier: ett med grunnlag i det nye sykehuset på Nordmøre og

Romsdal (SNR) og ett med grunnlag i nye Hammerfest sykehus (NHS). Gjennom casestudiene

er det blitt undersøkt hvordan man kan vurdere en eventuell investering i automatisert

transportløsning ved å se på hovedsakelig transportbehov og avstander internt i sykehuset.

Resultatene fra regnearkmodellen som er presentert i denne oppgaven indikerer samme vurdering

som er tatt i det reelle prosjektet for casestudie 1, mens beregningsmodellen for casestudie 2

indikerer en annen vurdering enn den som er tatt i realiteten. Det er blitt påpekt og diskutert

mulige årsaker til dette, hvor mangel på en bestemt kostnadsparameter anses som den viktigste

årsaken til avvikende resultat. Videre er det blitt påpekt andre usikkerheter og svakheter ved

modellen som må tas i betraktning.

Det er også blitt gjennomført en sensitivitetsanalyse for å studere sammenhenger mellom

parametre, og hvordan disse påvirker det totale kostnadsbildet. I denne sammenheng er det gjort

interessante funn angående hvor stor påvirkning en endring i transportbehovet har, i forhold til

hvor liten påvirkning en endring transportstrekninger har på det totale kostnadsbildet.

Regnearkmodellen som er utviklet i denne bacheloroppgaven gir mulighet for Sykehusbygg HF

å gjennomføre en grov vurdering, tidlig i sykehusprosjekter, om det vil lønne seg å investere i en

automatisert transportløsning for intern varetransport i sykehus. For at regnearkmodellen skal

gi troverdige resultater, er det en forutsetning at aktuelle inndata og parametre som brukes er

korrekte og dagsaktuelle.
 
The Norwegian healthcare sector faces an increase in patient volumes with shorter average

stay time, combined with an expected increase in life expectancy. These are amongst factors

that arise new challenges for the supply of goods in hospitals, which is expected to increase in

accordance with the future demand in patient volumes.

This bachelor’s thesis is written in collaboration with Sykehusbygg HF, who are responsible

for consulting and project management in various national hospital projects. Internal logistics

within hospitals are an important aspect of hospital planning, and in this context questions arise

as to whether to invest in an automated transport system or not. The main objective of this

thesis has been develpoing a spreadsheet model, designed to simplify the assessment regarding

profitability of AGV investment.

There are a multitude of underlying factors, determining whether an investment in autonomous

transport solution is profitable. Different hospitals have distinctive building masses, affecting

transporting distances, number of floors and elevator structure. There will also be a difference in

demanded goods, depending on the sheer size of the hospital and patient volumes.

To help answering the thesis research question, two cases have been selected to shed light on

the question at hand. Firstly, the forthcoming hospital Sykehuset Nordmøre og Romsdal(SNR),

and secondly the new Hammerfest sykehus(NHS). Through the case studies an examination has

been conducted as to evaluate a possible investment in automated transport solution, by mainly

focusing on the demanded transport and distances within the hospitals, while illustrating how

the spreadsheet model works in practice.

The results deriving from the spreadsheet model presented in this thesis, form the basis for the

same assessments made in the real-life case 1, however regarding case 2 the results indicate

another assessment than in the real-life project. Various possible causes have been discussed in

this particular case, revealing the lack of a particular cost parameter as the most important cause

of the deviating result. Furthermore, other uncertainties and weaknesses that have been pointed

out in the model that must be taken into consideration.

A sensitivity analysis has also been carried out to study relationships between parameters, and

how these affect the overall cost picture. In this context, interesting discoveries have been

revealed, such as how much influence a change in demanded transport has, compared to how

little impact a change of transport distances has on the total cost picture.

The spreadsheet model developed in this bachelor thesis provides the opportunity for

Sykehusbygg HF to conduct a rough assessment, early in hospital projects, on whether it

will be profitable to invest in an automated transport solution for internal goods transport in

hospitals. For the spreadsheet model to provide credible results, it is a prerequisite that input

and parameters used are correct and updated to remain relevant.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit