Mark Rothko, den greske tragedie og det menneskelige drama
Abstract
Gjennom sine fargefeltsmaleri ønsket Mark Rothko å gi betrakteren en opplevelse av emosjonell storhet. I oppgaven skal jeg fokusere på den ”klassiske” perioden av hans kunstnerskap som regnes fra 1949 til Rothkos død i 1970. Rothkos var dypt fascinert for den greske tragedie og måten jeg skal bruke tragedien i oppgaven på, er i utgangspunktet gjennom Nietzsche og hans første viktige verk, Tragediens fødsel. Jeg skal undersøke hva det er som forbinder Rothkos bilder med tragedien og forsøke å finne svar på spørsmålet: På hvilken måte kan lerretet være en scene hvor det menneskelige drama utspiller seg? Through his color field paintings Mark Rothko’s wanted to give the viewer an experience of emotional grandeur. In this assignment I will keep my focus on what we talk of as his ”classical” period, lasting from 1949 until Rothko’s death in 1970. Rothko was deeply fascinated by the Greek tragedy, which will be integrated in the text mainly through another interest of his, namely Nietzsche and The Birth of Tragedy. I will discuss the connections between Rothko’s paintings and the tragedy and along the way try to find answers to the question: In what way can the canvas be a scene where the human drama enfolds?