Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHovde, Sunniva Skjøstad
dc.contributor.advisorAngelo, Elin
dc.contributor.authorViken, Andreas
dc.date.accessioned2019-08-23T14:09:32Z
dc.date.available2019-08-23T14:09:32Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610457
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ analyse av den norske kulturskolens rammeplan, Mangfold og fordypning, og to modeller, IRIS-prosjektet og Trondheimspyramiden, som representerer kulturskolevirksomhet som har lyktes med å tilby både bredde og dybde. Jeg har kombinert dokumentanalyse og intervju med et metaperspektiv på mitt eget feltarbeid i artikkelen «IRIS-prosjektet og Trondheimspyramiden». Et overordnet mål har vært å bidra med kunnskap om meningsinnholdet i begrepene bredde og dybde. Begreper som bredde, dybde, talent, bredde- og talentutvikling, fordypning, underskog og mangfold har blitt brukt om hverandre, med ulik vekting og betydning i styringsdokumenter, utredninger, praksis og forskning. En grundig gjennomgang av det kulturskolerelaterte forskningsfeltet og grunnlagstenkning innen kunstfagdidaktikk utgjør diskusjonsrammen for oppgaven. Prosjektet bidrar til å nyansere meningsinnholdet i begrepene bredde og dybde, antyder et semantisk skift og peker på muligheter og utfordringer den enkelte kulturskole og Norsk kulturskoleråd går i møte med implementeringen av kulturskolens rammeplan som ble publisert av Norsk kulturskoleråd i 2016. Dette oppnås ved å sidestille kunnskap om bredde og dybde fra ulike deler av kulturskolefeltet.
dc.description.abstractThis master thesis is a qualitative analysis of the curriculum framework for Schools of Music and Performing Arts in Norway, Diversity and Deeper Understanding, and two models, The IRIS Project (IRIS-prosjektet) and The Trondheim Pyramid (Trondheimspyramiden), that both represent Schools of Music and Performing Arts activity that have succeeded in incorporating both breadth and depth. I have combined document analysis and interviews with a metaperspective on my own field work in the article “IRIS-prosjektet og Trondheimspyramiden”. An overarching goal have been to contribute with knowledge on the denotation of the breadth and depth terms. Terms like breadth, depth, talent, breadth and talent development, specialization, undergrowth and diversity have been used interchangeably, with differences in weighting and denotation in policy documents, reports, practice and research. A thorough look at the arts related research field and foundational concepts in didactics of arts constitute the theoretical framework for the thesis. The project makes a contribution to the field by nuancing the denotations of breadth and depth, indicates a semantic shift and points to opportunities and challenges that each individual School of Music and Performing Arts and The Norwegian Council for Schools of Music and Performing Arts are facing with the implementation of the curriculum framework that was published in 2016. This is achieved by juxtaposing knowledge about breadth and depth in different parts of the Schools of Music and Performing Arts field.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKulturskole: bredde//dybde
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel