Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDing, Liping
dc.contributor.authorRøraas, Lene
dc.date.accessioned2019-08-23T14:09:30Z
dc.date.available2019-08-23T14:09:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610456
dc.description.abstractDenne studien undersøker om deltakelse i lesson study kan tilby matematikklæreren muligheter for profesjonell utvikling. De profesjonelle utviklingsmulighetene som undersøkes er muligheter til å tilby et profesjonelt fellesskap, samt muligheter til å utvikle matematikklærerens fagkunnskap. Studien er gjennomført på en norsk ungdomsskole, med lærere fra 8.trinn. Metoden som er benyttet i studien er en kombinert japansk og kinesisk variant av lesson study, og lærerne på skolen har deltatt i en lesson study syklus med to gjennomføringer. Studien bygger videre på rammeverket til Lewis, Perry og Hurd (2009), som kombinerer de fire aktivitetene i lesson study, utforske, planlegge, gjennomføre og reflektere, med utviklingsmuligheter knyttet til tre stier. De tre stiene er lærerens fagkunnskap, lærerens profesjonelle fellesskap og undervisningskilder. Studien er avgrenset til å undersøke de to aktivitetene planlegging og refleksjon, kombinert med de to stiene lærerens fagkunnskap og lærerens profesjonelle fellesskap. Sentral litteratur fra Etienne Wenger (1998/2011), Liping Ma (1999/2010) og Ball, Thames og Phelps (2008) er knyttet sammen for å danne det analytiske rammeverket for studien. Resultatene viser at det kan se ut til at lærerne tilbys en mengde utviklingsmuligheter gjennom deltakelse i lesson study. Disse mulighetene dreier seg om opprettelse av en vi-kultur, utvikling av et felles språk, opparbeidelse av trygghet og delte mål for elevene. En mal for planlegging av undervisning hjelper lærerne å dele ideer og øke det faglige nivået på undervisningsplanleggingen, blant annet ved å lesefagartikler og innhente ny informasjon. Sist men ikke minst kan studien indikere at lærerne motiveres til å utvikle matematikkundervisningen, noe som viser seg blant annet ved at de investerer tid til å anta elevrespons og dele tanker om elevenes ideer.
dc.description.abstractThis study investigates whether participation in the lesson study can offer mathematics teachers opportunities for professional development. The professional development opportunities being explored, are opportunities to offer a professional community as well as opportunities to develop the mathematics teacher's expertise. The study was conducted at a Norwegian secondary school, with teachers from the 8th grade. The method used in the study is a combined Japanese and Chinese lesson study, and school teachers have participated in a lesson study cycle with two passages. The study builds on the framework of Lewis, Perry and Hurd (2009), combining the four activities of the lesson study, exploring, planning, executing, and reflecting, with the development opportunities associated with three paths. The three paths are the teacher's professional knowledge, the teacher's professional community, and the teaching resources. The study is limited to examining the two activities of planning and reflection, combined with the two paths of the teacher's professional knowledge and the teacher's professional community. Central literature from Etienne Wenger (1998/2011), Liping Ma (1999/2010) and Ball, Thames and Phelps (2008) are linked to form the analytical framework for the study. The results show that teachers may be offered a lot of development opportunities through participation in the lesson study. These opportunities concern the creation of a vi culture, the development of a common language, the creation of security and shared goals for students. A template for teaching planning helps teachers share ideas and raise the level of teaching planning, including reading subject articles and gathering new information. Last but not least, the study may indicate that teachers are motivated to develop maths education, which is evidenced by investing time to adopt pupil responses and share thoughts about their ideas.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLesson study og matematikklærerens profesjonelle utvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel