Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrimeland, Benedikte
dc.contributor.advisorDahl, Heidi
dc.contributor.authorAlseth, Ingunn
dc.date.accessioned2019-08-23T14:09:29Z
dc.date.available2019-08-23T14:09:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610454
dc.description.abstractMasteroppgaven setter søkelys på hvordan elever bruker tegninger i problemløsningsprosessen og hva som finnes av detaljer i disse tegningene. Hensikten med å studere dette, er å se om tegning som representasjon har noen nytte for seg og eventuelt hvilken nytte den har. Forskningsspørsmålet til denne masteroppgaven er: Hvilken funksjon har tegning for tre andreklasseelevers arbeid med problemløsningsoppgaver? Funksjonsbegrepet er delt inn i to deler; tegningen som et produkt og tegningen i problemløsningsprosessen. I tegning som produkt ser jeg på tegningens detaljer og hvordan utsende av tegningen er. Her kommer også de matematiske detaljer og fargebruken frem. Gjennom tegning i problemløsningsprosessen fokuseres det på elevenes prosesser underveis, hvilke bruksområder de bruker tegningen til og hvilke strategier de bruker. Det blir også belyst om tegningen hjelper elevene med å kommunisere det de tenker og om hvordan muntlig språk bidrar til at elevene deler refleksjoner og tanker i tegneaktiviteten. Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvilke detaljer som finnes i tegningen og hvordan tre andreklasseelever bruker tegning i problemløsningsoppgaver. Dette gjør det naturlig å benytte kvalitativ forskningsmetode. Jeg har hatt et intervju med tre andreklasseelever, hvor det har blitt samlet inn tegninger, tatt feltnotater og hatt lydopptak som har blitt transkribert, som da er datamaterialet til denne studien. Under intervjuet ble det gitt tre ulike problemløsningsoppgaver for å se på hvordan elevene benytter tegning i sine prosesser. Elevene jobbet individuelt med hver oppgave, men intervjuene av elevene foregikk i grupper på tre og tre. Fra intervjuene, er det plukket ut tre elever basert på ulike kriterier. Tegningene, transkripsjonen og feltnotatene fra intervjuet har jeg analysert opp mot teoretiske begreper og kategorier jeg har ønsket å sett nærmere på. Resultatene fra studien indikerer at tegning åpner for at elever kan bruke kjente strategier, begreper og symboler i problemløsningsoppgaver. Noen av tegningene førte ikke til korrekte svar, men trengte andre uttrykksformer for å komme med en løsning. Tegningene ble et hjelpemiddel for systematisering og konkretisering av problemet. Noen av tegningene var også dynamiske tegninger, hvor elevene utførte ulike handlinger underveis i tegningen. Samlet sett har ikke fargebruk og detaljer vært til hinder for det matematiske arbeidet, men tvert imot nyttige i flere tilfeller. Hvordan tegneferdighetene er til elevene, har vist seg å påvirke det matematiske arbeidet i noen tilfeller. Oppgavene med tegningene skapte også et stort rom for dialog, refleksjoner og spørsmål som alle elevene tok stor del av.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Med blanke ark og farjestifter tel»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel