Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrand, Gro Marte
dc.contributor.authorTordhol, Lars Ola
dc.date.accessioned2019-08-23T14:09:26Z
dc.date.available2019-08-23T14:09:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610449
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven tar ett dykk inn i verdenen til to ungdomsskolelærere og er et forsøk på å besvare problemstillingen; hvilke holdninger har ungdomsskolelærere til lekser? Ungdomsskolelærerne som inngår i oppgaven er valgt gjennom et tilfeldig utvalg og har flere års erfaring fra skolen. Gjennom den kvalitative metoden og to kvalitative forskningsintervju møter vi lærere og deres ærlighet rundt sin egen leksepraksis, både på godt og vondt. Her utrykker de positive sider med lekser, hvor lekser blir presentert som et viktig verktøy for tilpassa opplæring og danning. Samtidig presenteres vi også for de negative sidene hvor lekser presenteres som en inngrodd refleks, som ofte gjør at lekser gis fordi de føler de må. Lærernes meninger og holdninger diskuteres i lys av Roald Jensen og læringssløyfa, prinsippet om tilpassa opplæring både slik Håstein og Werner presenterer det og også hvordan det fremgår i opplæringsloven, viktigheten av et skole-hjem samarbeid, motivasjon og danning. Tema som lærerne selv tok opp i intervjuene.
dc.description.abstractThis bachelor thesis dives into the world of two secondary School teachers and is an attempt to try to answer my research question; what attitude do secondary school teachers have towards homework? The secondary school teachers included in this thesis is chosen by a random selection and has many years of experience from working in school. Through the qualitive methodology and two qualitative research interviews we meet two teachers who are being honest about their own homework practice, for better or worse. They express positive attitudes towards homework as they present homework as a good tool to practice customized training and formation. Simultaneous they also express negative attitudes towards homework as they present them as an ingrown reflex, which leads to them giving homework because they feel they must. The opinions and attitudes of the teachers’ are discussed in the light of Roald Jensen and his “learning loop”, the principle of custom training both presented by Håstein and Werner and how it is presented in the curriculum, the importance of a good school and home collaboration, motivation and formation. Topics that the teachers themselves addressed the two interviews.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNår tanken er god
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel