Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Kristel Bye
dc.contributor.authorPedersen, Renate Zahl
dc.date.accessioned2019-08-23T14:09:26Z
dc.date.available2019-08-23T14:09:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610448
dc.description.abstractSammendrag Bacheloroppgaven min i faget Pedagogikk og elevkunnskap handler om sammenhengen mellom klassestørrelse og elevers læringsutbytte. Mer presist har jeg sett på om én lærer opplever at klassestørrelsen har noe å si for elevenes læringsutbytte. I oppgaven har jeg tatt for meg tidligere forskning om samme tema, der det kommer frem at klassestørrelsen både har og ikke har noe å si for elevers læringsutbytte. Videre blir det sett på andre faktorer som kan få ulike konsekvenser avhengig av klassestørrelsen. Disse faktorene er lærer- elev relasjon, tilpasset opplæring og klasse- og læringsmiljø. Studien baseres på en kvalitativ forskningsmetode der jeg har intervjuet én lærer ved en barneskole i Trøndelag. Formålet med forskningen var å finne ut om klassestørrelse kan ha noe å si for elevers læringsutbytte. Gjennom denne forskningen har jeg forandret min oppfatning av sammenhengen mellom klassestørrelse og læringsutbytte, og jeg har blitt mer nysgjerrig på andre faktorer som kan påvirke elevers læringsutbytte i større grad enn klassestørrelsen. Jeg håper bacheloroppgaven min kan sees på som et bidrag til forskning rundt klassestørrelse og elevers læringsutbytte.
dc.description.abstractSummary My bachelors thesis in the subject Pedagogy and pupil knowledge is about the connection between the class size and pupils learning outcome. More precisely, I have seen if whether one teacher experience that the class size has a impact on the pupils learning outcome. In the thesis I have looked at former research done on the same subject, where it appears that the class size both do and do not matters for the pupils learning outcome. Furthermore, other factors will also be considered that can result in different consequences depending on the class size. These factors is teacher-pupil relation, adapted training and class- and learning environment. The study is based on an qualitative research method, where I have interviewed one teacher at a primary school in Trøndelag. The purpose with the research was to find out if the class size would affect pupils learning outcome. Through this research I have changed my perception of the connection of the class size and the learning outcome, and I have become more curious on other factors that can affect pupils learning outcome to a larger extent than the class size. I am hoping that my bachelor thesis can be viewed as a contribution to research regarding class size and pupils learning outcome.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers læringsutbytte i en stor klassestørrelse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel