Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorstad, Oddveig.
dc.contributor.authorSolberg, Thea Lund.
dc.date.accessioned2019-08-23T14:09:20Z
dc.date.available2019-08-23T14:09:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610440
dc.description.abstractI dag viser forskning og rapporter at det er forskjeller i gutter og jenters atferd i dagens klasserom. Men hvor tydelig er forskjellene og hvordan kommer de frem i klasserommet? Og hvordan forholder dagens lærere seg til forskjellene? Gjennom observasjon av en ungdomsskoleklasse og intervju med to kontaktlærere har jeg sett på hvordan atferden til jentene og guttene kan være i et norsk klasserom, og om forskjellene ville være tydelige slik forskning og rapporter antyder. Resultatene fra observasjonene viser å støtte tidligere rapporter, hvor guttene viser mer uønsket atferd enn jentene, og guttene får mer oppmerksomhet fra læreren enn jentene. Guttene får mer irettesettelser mens jentene virker å gå litt under radaren til læreren. Det er vanskelig å si noe om hvorfor forskjellene er der og det kan dermed seg ut til at lærere er med på opprettholde kjønnsroller og kjønnsforskjellene i klasserommet gjennom oppmerksomheten til de ulike kjønnene. Samtidig viser Kunnskapsdepartementet at temaet kjønnsforskjeller og prestasjonsforskjeller i skolen er i fokus, da det har kommet en ny offentlig utredning i mars 2019.
dc.description.abstractResearch and rapports shows that there are a different between boys and girls in today’s classroom. But how clear are the differences and how do they appear in the classroom? And how do the teachers relate to the differences? Through observations of a middle school class and interviews with to teachers I have been watching how the differences between boys and girls can be in a Norwegian classroom and if the differences are that clear as rapports says. The results of the observations show supporting previous reports, where the boys show more undesirable behavior than the girls, and the boys gets more attention from the teacher than the girls. The boys seems to get more reproof while the girls seems to go a little under the radar. It is difficult to say why the differences are there and it can therefor seem that teachers are involved in maintaining gender roles and gender differences in the classroom through the attention of the different genders. At the same time, the Ministry of Education and Research shows that the theme of gender roles and performance differences in schools is in focus, as a new public inquiry has been made in March 2019.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKjønnsforskjeller i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel