Norwegian ESL-Teachers' Experience with Differentiated Instrucion in Differentiated Groups
Master thesis
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3864]
Abstract
Denne studien undrsøker temaet differensierte grupper, mer spesifikt, er den en kvalitative studie som ser på spørsmålet: Hvordan opplever norske ESL-lærere bruken av differensiert undervisning i differensierte grupper i ESL klasserommet. Prosjektet ble gjennomført ved en norsk ungdomsskole, med tre ESL-lærere som deltakere. Dette er en kasusstudie som prøver å besvare forskningsspørsmålet samtidig som deltakerne gjennomfører deres egen forskning. Forskningsmaterialet ble innsamlet gjennom bruk av observasjoner og intervjuer. Intervjumaterialet står for mesteparten av funnene, støttet av noe observasjonsmateriale, derfor er intervjuene vektlagt i denne masteropgaven. Funnene avslører at lærerne har hatt en variasjon av opplevelser relatert til bruken av differensiert undervisning i differensierte grupper. Både lagarbeid, utenforstående personers syn på prosjektet og deres erfaring av deres egne funn har hatt en innvirkning på hvordan lærerne har opplev bruken av differensierte grupper. This study explores the topic of differentiated groups; more specifically, it is a qualitative research study looking at the question: How do Norwegian ESL-teachers experience the implementation of differentiated instruction in differentiated groups in the ESL-classroom. The project was done in a Norwegian lower secondary school, with three ESL-teachers as participants. This is a case study that seeks to answer the research question while its participants do research of their own. The research material was gathered using observation and interviews. The interview material provided most of the findings, supported by some of the observation material, therefore the interviews are emphasised in this thesis. The findings reveal that the teachers have had a variety of experiences related to implementing differentiated instruction in differentiated groups. Both teamwork, the opinions people outside of the project and their experience of their own findings have had an impact on how the teachers have experienced implementing differentiate groups.