Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNormann, Anita
dc.contributor.authorDale, Ingeborg Møkkelgjerd
dc.date.accessioned2019-08-23T14:09:12Z
dc.date.available2019-08-23T14:09:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610429
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan norske barneskoleelever tar i bruk medelevvurdering i et skriveprosjekt i engelsk. Medelevvurdering er ikke forskriftsfestet krav i opplæringsloven, men Utdanningsdirektoratet anbefaler det som en nyttig og læringsfremmende metode for elevene. Studien setter søkelys på hvilke revisjonstyper som ble gitt, og hvilken effekt de hadde på elevenes endelige tekst. Studien fokuserer dessuten på elevens erfaring med skriveprosjektet. Elevene skrev et essay om Storbritannia, som de leverte inn to ganger. Etter det første utkastet kommenterte en medelev teksten, før elevene reviderte og leverte inn det endelige utkastet. Et skreddersydd målark med læringsmål og vurderingskriterier ble brukt som en hjelp til skrivingen, og også som sjekkliste for medelevene når medelevene ga respons. Elevene fikk opplæring i hvordan de kunne gi konstruktiv respons. Dette var en kvalitativ studie, bestående av funn fra elevenes første utkast med medelevvurderinger, elevenes andre tekstutkast og en refleksjonslogg som elevene skrev etter at tekstene var innlevert. Det ble gjennomført en deskriptiv analyse ved hjelp av kategorisering og koding av materialet. Studiet viste at nesten alle elevene kunne kommentere både på innhold, språk og struktur. Over 70% av respondentenes kommentarer var revisjonsorienterte, og elevene korrigerte over 80% av kommentarene de fikk. De fleste kommentarene ble gitt i strukturkategorien, men elevene anså språk som det viktigste for revisjon av tekstene. De fleste tekstene hadde store forbedringer fra første til siste utkast, både når det gjaldt lengde, innhold, språk og struktur. Tekstene hadde også betydelig mindre skrivefeil på siste utkast. På det endelige utkastet var de fleste tekstene organisert med en introduksjon, midtdel og en konklusjon. Flertallet av elevene var positive til å få kommentarer fra en medelev og mange foretrakk å få tilbakemelding fra en medelev i stedet for lærerens kommentarer. Mottakerbevissthet, at leseren ble fornøyd, ble sett på som viktigst når du elvene skulle skrive en engelsk tekst.
dc.description.abstractThis study examines how Norwegian primary school pupils engage in peer assessment in an English as a second language writing project. Peer assessment is not a statutory requirement in the Education Act but is recommended as a useful and learning-promoting method for the pupils. The study examines which types of revision that were given, and what effect they had on the students' final text. The study also focusses on the pupils’ experience of the writing project. The pupils wrote an essay about the UK, which they submitted twice. After the first draft, a peer commented on the text, before the pupils revised and handed in the final draft. A tailored instruction sheet with learning goals and assessment criteria was used to assist the pupils’ writing, and additionally as checklist for the pupils when they responded to their peers. The pupils were given explicit instruction on how to give constructive feedback. This was a small case qualitative study, including descriptive text analysis with coding and categorisation to organise the material. Data was collected from the pupils’ first drafts with peer comments, the students' final text and a reflection log the students wrote after the essays were submitted. Nearly all pupils were able to comment on all main categories. More than 70 % of the peer respondents’ comments were revision-oriented, and the pupils revised more than 80 % of the received comments. Most comments were received in the structure category, but the pupils considered language most important for their revision. Most texts improved conciderably from the first to the last draft regarding length, content, language and structure, and also had a reduction in number of errors. On the final draft, most essays were organised with an introduction, body part and a conclusion. Most respondents were positive to receiving comments from a peer and many also preferred peer feedback to teacher feedback. Reader awareness, that the reader was pleased with the text, was rated to be most important when writing an English text.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleExploring peer feedback as a method in the ESL primary school writing classroom.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel