Alternative læringsarenaer som fremmende for elevers læringsutbytte - En lærers opplevelse
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3851]
Abstract
I fagfornyelsen blir det lagt vekt på at naturfag skal være relevant for alle elever, uavhengig av fremtidig yrke. I arbeidet med læreplanen blir det lagt vekt på at elevene skal få kompetanse i naturfag som vil være til nytte for dem i et livslangt perspektiv. Dette handler om at elevene skal få kunnskap om naturen og hvordan verden er bygget opp (Mikalsen, u.å.). Ny overordna del legger også vekt på hvordan skolen kan gi elevene praktiske og livsnære erfaringer som fremmer motivasjon og innsikt. Dette retter fokuset mot betydningen av varierte læringsarenaer, og hvordan bruk av disse kan virke positivt på elevers læringsutbytte. Problemstillingen som belyses i oppgaven lyder som følger:
I hvilken grad opplever læreren at alternative læringsarenaer kan være med på å fremme læringsutbytte i naturfagsundervisning?
For å belyse problemstillingen har jeg valgt å benytte meg av kvalitative metodetilnærminger, dette i form av strukturert og semistrukturert intervju. Studiens empiri bygger på et strukturert intervju av ti naturfagslærere og et semistrukturert intervju av en lærer. Oppgavens informanter har vært naturfagslærere opp til flere år og har tidligere erfaringer med bruk av alternative læringsarenaer i praksis.
På bakgrunn av analyse- og tolkningsarbeid av studiens empiri har jeg kommet frem til seks kategorier som favner sentrale elementer i læreres opplevelse av alternative læringsarenaer som fremmende for elevers læringsutbytte. Disse kategoriene har etter langt analyse-og tolkningsarbeidet blitt delt inn i fordeler og utfordringer. Tre av kategoriene hører til under utfordringer, og omhandler hvorvidt atferd, beskjeder og kapasitet er en utfordring vedrørende temaet. De neste tre kategoriene hører til under fordeler og her pekes det på fordelen med variasjon i undervisningen samt hvordan motivasjon og læringsutbytte blir påvirket av dette.
Studien viser at lærere ønsker å benytte seg av alternative læringsarenaer i naturfagsundervisningen og at det er et bredt fokus på hva nærområdet har å tilby på sin side. Gjennom informantenes måter å reflektere rundt bruken av varierte arenaer viser det seg at det er et brennende ønske om godt læringsutbytte for elevene. En slik opplevelse av lærere som ønsker det beste for sine elever har gitt verdifull forståelse av hvor viktig der er med gode lærere. In the subject renewal, emphasis is placed on the fact that science should be relevant to all pupils, regardless of future profession. In the work on the curriculum, emphasis is placed on the pupils getting competence in science that will benefit them in a lifelong perspective. This is about the students getting knowledge about nature and how the world is built up (Udir.no video). A new superior also emphasizes how the school can give the students practical and close-to-life experiences that promote motivation and insight. This focuses on the importance of varied learning arenas, and how their use can have a positive effect on students' learning outcomes. The issue highlighted in the thesis is as follows:
“To what extent does the teacher feel that alternative learning arenas can help promote learning outcomes in science education?”
To elucidate the issue I have chosen to use qualitative method approaches, this in the form of structured and semi-structured interviews. The study's empirical data is based on a structured interview of ten science teachers and a semi-structured interview of a teacher. The task informants have been science teachers up to several years and have previous experiences with the use of alternative learning arenas in practice.
Based on the analysis and interpretation work of the study's empirical evidence, I have come up with six categories that embrace key elements of the teachers 'experience of alternative learning arenas that promote students' learning outcome. These categories, after long the analysis and interpretation work, have been divided into benefits and challenges. Three of the categories are part of the challenges, and deal with whether behavior, messages and capacity are a challenge to the topic. The next three categories belong to benefits and here it is pointed out the advantage of variation in teaching as well as how motivation and learning outcomes are affected by this.
The study shows that teachers want to use alternative learning arenas in science education and that there is a broad focus on what the local area has to offer on their side. Through the informants' ways of reflecting on the use of varied arenas, it turns out that there is a burning desire for good learning outcomes for the students. Such an experience of teachers who want the best for their students has provided valuable understanding of how important good teachers are.