Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangseth, Inger Dagrun
dc.contributor.authorMjønesaune, Jorunn Anita Jonli
dc.date.accessioned2019-08-23T14:09:00Z
dc.date.available2019-08-23T14:09:00Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610410
dc.description.abstractHovedmålet med denne oppgaven er å undersøke ordene brukt i gloselistene i margen av hver tekst i tre lærebøker brukt i engelsk på åttende trinn i norsk skole: Crossroads, Searching og Enter. Selv om bruken av engelsk språk i dagliglivet har gjennomgått markante endringer i samfunnet de siste 20-30 årene, så har ikke faget gjennomgått like store forandringer. Kunnskap er mer tilgjengelig enn noen gang, selv om det er viktig å ha riktig utdannelse så er mye informasjon om hvordan man best lærer språk tilgjengelig. Til tross for dette så er undervisningsmetodene de samme som før. Gloseprøvene og læreboka dominerer fortsatt. Derfor kan en lærebokanalyse bidra til å se hvorvidt ordene i gloselistene er av god kvalitet. Jeg har begrenset meg til ordene i gloselistene siden det er disse ordene som blir brukt på gloseprøvene. Det er gjort en kvantitativ undersøkelse hvor jeg telte alle glosene i hver lærebok, og 1) sammenlignet antall gloser plassert i hver kategori i hver lærebok, 2) sammenlignet disse tallene med de andre to lærebøkene. Deretter er det utført en kvalitativ innholdsanalyse av glosene basert på hvilke typer ord forskere har funnet ut at elevene bør tilegne seg. For å gjennomføre analysene mine utformet jeg et rammeverk: et for enkelt ord gloser og et for gloser bestående av to eller flere ord. Rammeverket består av kategorier som representerer ulike typer ord/vokabular, både de som elevene bør fokusere på og de som ikke er så viktige. Nedenfor ser vi kategoriene, de har jeg valgt å skrive på engelsk slik at ikke viktig informasjon går tapt (i parentes forklarer jeg hva de betyr). Rammeverket for enkel ord gloser inneholder disse kategoriene: Core vocabulary (dette er de 3000 mest høyfrekvente ordene i engelsk), Non-core vocbulary (dette er lavfrekvente ord, akademiske ord og teknologiske ord), Function word (ord som først og fremst har grammatiske funksjoner) og Content word (ord som viser til noe utenfor språket og har et eget, selvstendig betydningsinnhold). Rammeverket for gloser bestående av to eller flere ord inneholder disse kategoriene: Other (her er glosene som ikke kunne plasseres i noen av de andre kategoriene), Phrases (grupper av ord som utgjør egne setningsledd eller deler av setningsledd. Innenfor disse frasene er det enten substantivet, verbet, adjektivet, adverbet eller preposisjonen som fungerer som kjerne), Phrasal verb (består av to eller flere ord, hvor meningen er forskjellig fra original verbet), Idiom (er et uttrykk eller en vending som ofte er særegen for et språk) og Collocation (to eller flere ord som ofte går sammen) De kategoriene (pluss ett ord) som er skrevet i kursiv er det forskerne anbefaler å fokusere på. Hovedtendensene i funnene fremmer et ønske om gloselister med ord som bidrar til å utvikle et språk som oppleves naturlig, med ord som hjelper elevene til å uttrykke seg i mange ulike settinger; i dagliglivet, under utdanning og på jobb. På bakgrunn av disse resultatene er det viktig at lærerne forstår hvilke ord elevene kan fra før, for deretter å bestemme hvilke ord som vil være nødvendig å jobbe med ut fra anbefalingene forskerne kommer med. Med andre ord så vil ikke elevene utvikle et bredt nok Engelsk vokabular kun ved å jobbe med ordene som står i gloselistene.
dc.description.abstractThe main purpose of this study has been on the words in the marginal glossary lists that accompanying texts in three English textbooks for 8th grade in Norway: Crossroads, Searching and Enter. Although the use of English language in everyday life has changes significant in society over the past 20-30 years, the English subject has pretty much stayed the same. Knowledge is more accessible than ever, though it is important to have formal education in the English subject, lots of information on how to best acquire a new language is available. Despite this, the teaching methods are the same as before. The glossary tests and textbook still dominate. Therefore, textbook analyses can contribute to knowledge of which words are covered in the marginal glossary lists and establish if they are of good quality. I have limited this study to these marginal glossaries since these are the words used in the glossary test. I used a quantitative descriptive research method, using frequency analysis where I counted all the marginal glossaries in each textbook, and 1) compared the number of glossaries listed in each category of the textbook, 2) compared these numbers with the other textbooks. Furthermore I looked at the quality of the marginal glossaries according to a set of specific criteria, based on researchers recommendation on what words to teach. In order to carry out my analyzed, I designed a framework: one for the single word glossaries and one for the multi word glossaries (chunks). The framework consists of categories representing different types of words/vocabulary, both those that students should focus on and those that are not so important. Below we see the categories with a short explanation written in parenthesis. The framework for analyzing the single word glossaries includes these categories: Core vocabulary (consists of the 3000 high-frequency words a EFL learner should acquire), Non-core vocabulary (in this category low-frequency words, academic vocabulary and technical vocabulary is listed), Function word (these words contribute to the grammatical structure of the sentence, it has little or no meaningful content) and Content word (words who carry a high information load. They give us content to our story and help us form a picture in our head). The framework for analyzing the multi word glossaries includes these categories: Other (the multi word glossaries that cannot be placed in any of the other categories), Phrase (consist of one or more words that form a unit. Within these phrases, the noun, verb, adjective, adverb or preposition function as head), Phrasal verb (consists of two or more words, where its meaning is different from the original verb), Idiom (commonly used figurative phrases, often unique and cultural, where the meaning cannot be predicted from the individual meanings of the morphemes it comprises) and Collocation (two or more words that often go together) The categories (plus one word) written in cursive are the vocabulary that researchers recommend students to focus on. The results promote a desire for glossary lists with words that helps students to develop a fluent and natural language, which helps them express a wide variety of concepts. Because of these results, teachers need to look at the students proposed language when deciding what vocabulary that will be needed and not the words listed in the marginal glossary lists alone.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleVocabulary Learning in the EFL Classroom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel