Show simple item record

dc.contributor.advisorBungum, Berit
dc.contributor.advisorChrist, Inge
dc.contributor.authorEgelandsdal, Kari
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:58Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610407
dc.description.abstractDenne masteroppgaven dreier seg om praktiske introduksjonslekser i naturfag. En praktisk introduksjonslekse er et mindre forsøk gitt som hjemmelekse til elevene før introduksjon av et nytt emne i undervisningen. Dette er en kvalitativ studie som undersøker hva denne typen lekser kan bidra med i naturfagundervisningen. Studien er gjennomført i en klasse på 5. trinn på en skole på Sør-Vestlandet. Datainnsamlingen fant sted gjennom tre observasjonsøkter: en sammenligningsøkt hvor elevene ikke hadde hatt praktiske introduksjonslekser, og to observasjonsøkter etter at elevene hadde hatt denne formen for lekser i forkant av undervisningen. Etter disse tre øktene svarte elevene på et spørreskjema, og ti elever ble valgt ut for to gruppeintervju med fem elever i hvert intervju. I tillegg ble det gjennomført et intervju med læreren etter at jeg hadde gjennomført gruppeintervjuene. Elevene fortalte at de synes det var spennende å få forsøk å gjøre hjemme som de ikke kjente utfallet av på forhånd og 21 av 23 av elevene i utvalget ba om å få denne typen lekser flere ganger. Læreren ville gjerne bruke arbeidsmåten videre i sin undervisning. Studien konkluderer med at denne leksetypen skaper økt engasjement og interesse hos elevene.
dc.description.abstractThis master's thesis is about practical introduction homework in science. A practical introduction homework is a small science experiment given as homework to the pupils before the theoretical introduction of a new topic in class. This is a qualitative study that examines what this type of homework can contribute to science education. The study was carried out in a class on the 5th step in a primary school in the South West of Norway. The data collection took place through three observation sessions: a comparison session where the pupils have not had practical introduction homework, and two observation sessions after the pupils have had this form of homework ahead of the teaching. After these three sessions, the pupils answered a questionnaire, and then ten pupils were selected for two group interviews with five pupils in each interview. In addition, an interview was conducted with the teacher after I had carried out the pupil interviews. The pupils said that they thought it was exciting to have science experiments at home as they did not know the outcome beforehand and 21 out of 23 of the pupils in the study asked for this type of homework several times. The teacher would like to use the method further in his teaching. The study concludes that this type of homework creates increased engagement and interest among the pupils.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePraktiske introduksjonslekser – hva kan det bidra med i naturfag?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record