Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.advisorStrand, Gro Marte
dc.contributor.authorLystad, Helene Reitan
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:52Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610398
dc.description.abstractSkolen og lærerne har gjennom opplæringsloven og læreplanen en plikt til å arbeide med demokrati og demokratiske prosesser gjennom undervisning og generelt i skolehverdagen. I denne oppgaven ser jeg på læreres ansvar for demokratisk deltakelse, samt hvordan de håndterer dette ansvaret i praksis. Utgangspunktet for diskusjonen er at opplæringsloven og læreplanen legger opp til at demokratiske verdier og holdninger skal gjennomsyre undervisningen i norsk skole. Demokratiopplæring skal altså være gjennomsyrende i norsk skole – både i fag og ellers. Demokratiopplæring skjer om, i/gjennom og for demokrati, noe som gjenspeiles i intervjuene som er gjennomført med tre ungdomsskolelærerne. Lærernes holdninger og fokus når det gjelder demokrati blir svært synlig gjennom analyser og drøfting. Samtidig blir det tydelig at elevene opplever ulik praksis på bakgrunn av fokuset og holdningene til lærerne. Lærerne har også forskjellig syn på hvor stort ansvaret deres for demokratisk deltakelse er. For å vedlikeholde og bevare demokratiet i Norge vil det være viktig at elevene får mulighet til deltakelse i reelle demokratiske prosesser, kunnskap om demokrati og verdier og holdninger for å underbygge demokratiet.
dc.description.abstractIn this thesis, I am going to look at the teachers’ responsibility for democratic participation, and how they handle this responsibility in Norwegian school. The school and its teachers, throug the Education Act and the curriculum, have a duty to work with democracy and democratic processes through teaching and generally in school life. Democracy education must therefore be permeating in Norwegian schools- both in subjects and in elsewhere. Democracy education is about, in/through and for democracy, which is reflected in the interviews that have been carried out with three schoolteachers. The teachers’ attitudes and focus in terms of democracy become highly visible through analysis and discussion in this thesis. At the same time, it becomes clear that the students experience different practices base don the focus and attitudes of the teachers. The teachers also have different views on how great their responsibility for democratic participation is. In order to maintain and preserve democracy in Norway, it will be important that students have the opportunity to participate in real democratic processes, knowledge of democracy and values and attitudes ot underpin democracy.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDemokratisk deltakelse - Hva er skolens ansvar?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel