Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolstad, Trygve
dc.contributor.authorVinje, Bård
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:39Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610385
dc.description.abstractStudien fokuserer på misoppfatninger tilknyttet brøk hos elever på mellomtrinnet. Hensikten med studien har vært å undersøke hvor utbredt noen vanlige misoppfatninger tilknyttet brøk er på mellomtrinnet, og hvordan utbredelsen avhenger av elevenes trinntilhørighet og dyktighet. I tillegg har studien undersøkt om det på grunnlag av utbredelsen er mulig å finne noen sammenhenger eller systematikk for misoppfatningene. Studiens forskningsspørsmål er: Hvor utbredt er tegn på misoppfatninger tilknyttet brøk hos et utvalg elever på mellomtrinnet? Hvilke sammenhenger mellom eller systematikk for misoppfatningene kan vi finne? Studien er hovedsakelig en kvantitativ studie, der test er brukt som metode for datainnsamling. Datamaterialet er analysert for å få et innblikk i utbredelsen av fem vanlige misoppfatninger tilknyttet brøk. På grunnlag av utbredelsen er sammenhenger mellom eller systematikk for misoppfatningene undersøkt. De fem misoppfatningene er «nevner representerer antall deler, uavhengig av størrelse», «jo større nevner (eller teller), jo større brøk», «differensen mellom teller og nevner avgjør størrelsen til en brøk», «brøkstrek er lik komma» og «teller (eller nevner) er et isolert tall». I analyseprosessen er klassisk testteori og item response teori benyttet. Datamaterialet i studien er 739 elevers besvarelse av et oppgavesett med diagnostiske oppgaver. Elevene kommer fra ni ulike skoler, og er jevnt fordelt på 5., 6. og 7. trinn. I tillegg til det kvantitative datamaterialet er det gjennomført intervju med fire elever. Intensjonen med intervjuene var å få et dypere innblikk i elevenes forståelse for brøk. Studien kombinerer altså bruk av kvantitativ og kvalitativ metode, men det kvantitative datamaterialet har den viktigste rollen. Resultatene indikerer at misoppfatninger tilknyttet brøk er svært vanlig. Omtrent halvparten av elevene i utvalget er i én eller flere misoppfatninger, og da er da er det å være i en misoppfatning definert som at elevene viser samme feiltenkning i flere oppgaver. Fire av de fem misoppfatningene som er undersøkt, har en utbredelse på mer enn 10 %. Funnene i studien tyder også på det er enkelte misoppfatninger som er mer grunnleggende enn andre.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMisoppfatninger tilknyttet brøk på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel