Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMegaard, Trygve
dc.contributor.advisorJohansen, Kristel Bye
dc.contributor.authorDahl, Caroline
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:37Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610382
dc.description.abstractI denne studien vil søkelyset rettes mot den praktiske siden av naturfag, nærmere bestemt forsøk som undervisningsmetode. Dette gjøres med et ønske om at jeg som fremtidig naturfaglærer skal ha et bevisst forhold til temaet, samt på bakgrunn av styringsdokumenters og pedagogiske kretsers oppfordring om en mer elevsentrert pedagogikk. Basert på dette er problemstillingen for denne studien formulert som følgende: Hvordan opplever lærerne at forsøk som undervisningsmetode i naturfag kan ha innvirkning på elevenes læringsutbytte? Teorien som legger grunn for oppgaven er basert på et konstruktivistisk læringssyn, og er innom sosiokulturell og kognitiv læringsteori. For den empiriske datainnsamlingen er det benyttet kvalitativ metode, nærmere bestemt intervju. Som hjelp og støtte til å veilede intervjuet ble det utformet og benyttet en intervjuguide. Informantutvalget besto av to naturfagslærere. Det kom frem, både fra teori og fra informantene, at forsøk som undervisningsmetode i naturfag påvirker elevenes læringsutbytte på ulike måter. På den ene siden kan forsøk i naturfagundervisningen bidra til å fremme læringsutbytte, men det kan også begrense det. I hvor stor grad forsøk påvirker elevers læringsutbytte vil også kunne være vanskelig å uttrykke, da læringsutbytte kan være vanskelig å måle og avdekke. Elevenes læringsutbytte ved bruk av forsøk vil også avhenge av læreren, da planlegging og forberedelser er en avgjørende faktor for utbytte. Sammenligning av praktiske forsøk og tradisjonell undervisning viser seg å ikke være gunstig, da de to metodene er ulike og derfor fremmer ulike elementer.
dc.description.abstractIn this study, the spotlight will be directed towards the practical side of science, more specifically experiments as a teaching method. This is done with the wish that, as a future science teacher, I should have a conscious relationship with the topic, as well as on the basis of the management documents and educational circles' call for a more student-centered pedagogy. Based on this, the problem for this study is formulated as follows: How do the teachers experience that experiments as a teaching method in science can affect the pupils' learning outcomes? The theory that lays the foundation for the task is based on a constructivist learning view, and is part of socio-cultural and cognitive learning theory. For the empirical data collection, qualitative method, in particular interview, has been used. As an aid and support for guiding the interview, an interview guide was designed and used. The informant committee consisted of two science teachers. It emerged, both from theory and from the informants, that experiments as a teaching method in science affect the pupils' learning outcomes in different ways. On the one hand, science education attempts can help promote learning outcomes, but it can also limit it. The extent to which experiments affect pupils' learning outcomes may also be difficult to express, as learning outcomes can be difficult to detect and measure. The pupils' learning outcomes through the use of experiments will also depend on the teacher, as planning and preparation are a decisive factor for dividends. Comparison of practical trials and traditional teaching turned out to not be beneficial since the two methods are different and therefore promote different elements.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleForsøk som undervisningsmetode
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel