Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRossing, Nils Kristian
dc.contributor.authorFoss, Brage Husby
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:36Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610380
dc.description.abstractMed denne masteroppgaven er det undersøkt hvordan den grunnleggende elektrisitets-forståelsen er, hos elever på 9. trinn i Trondheim kommune. Det er benyttet kvantitative forskningsmetoder i undersøkelsen. 337 elever fra forskjellige skoler i Trondheim kommune deltok ved å gjennomføre en prøve som var laget for å undersøke deltagernes elektrisitets-forståelse. Følgende problemstilling ble besvart på bakgrunn av resultatene. Hvordan er den grunnleggende elektrisitetsforståelsen hos elever på 9. trinn i Trondheim kommune, og hvordan har den forandret seg de siste 30 årene? Problemstillingen ble brutt ned til fire forskningsspørsmål: • Hvordan påvirker undervisning elevenes grunnleggende elektrisitetsforståelse? • Finnes det en forskjell på elektrisitetsforståelsen mellom kjønnene? • Hvor utbredt er hverdagsforestillinger om elektrisitet hos elevene? • Hvordan har elevenes hverdagsforestillinger utviklet seg de siste 30 årene? For å besvare det siste forskningsspørsmålet, ble resultatene fra prøven sammenlignet med resultatene fra en undersøkelse gjennomført i 1986. Resultatene viser at elevene på 9. trinn i Trondheim kommune har en jevnt over dårlig elektrisitetsforståelse. Det ble også observert en høy utbredelse av hverdagsforestillinger om det samme temaet. Dette gjelder for begge kjønn, samt både for de som ikke har hatt elektrisitetsundervisning på ungdomsskolen, og de som er ferdig med denne undervisningen. Det ble ikke funnet en signifikant forskjell mellom kjønnene, men resultatene tyder på at forståelsen til en viss grad øker med mer undervisning om temaet. Det ser også ut til at hverdagsforestillinger om elektrisitet er blitt mer utbredt blant elever på 9. trinn siden 80 – tallet.
dc.description.abstractThis master thesis investigates the fundamental understanding that 9th grade students in the city of Trondheim have of electricity. Quantitative research methods are being used in the study. 337 students from different schools in Trondheim participated by taking a test designed to measure their understanding of different aspects of electricity. Based on the results, the following thesis question was answered: How do 9th grade students in Trondheim understand electricity, and how has this understanding changed over the past 30 years? The thesis question was broken down into four research questions: • What effect does teaching have on students’ understanding of electricity? • Is there a difference in the understanding of electricity between the sexes? • How widespread are misconceptions about electricity among students? • How have students’ misconceptions about electricity evolved over the past 30 years? To answer the last research question, the test results were compared to a 1986 study, which several 9th grade students in Norwegian schools participated in. The results show that 9th grade students in Trondheim have an overall poor understanding of electricity, and misconceptions about electricity were found to be very common. This applies to both sexes. It also applies to both those who have completed the relevant education at middle school, and those who have not. Furthermore, it seems that there is no difference in understanding between the sexes, although more education on the subject does to a limited extent increase understanding. Over the past three decades it seems that misconceptions about the subject has become more common.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers forståelse av elektrisitet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel