Show simple item record

dc.contributor.advisorStensrud, Ingeborg
dc.contributor.authorStokke, Alexander
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:31Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610371
dc.description.abstractEmulering er en utbredt løsning for bevaring av retrodatamaskinsystemer og videospillkonsoller. Mindre nevnt er potensialet som bevaringsløsning for digitalt skapte dokumenter i arkivet. Denne artikkelen er skrevet som en teoretisk introduksjon til tematikken, med grunnlag i utvalgte tekster, og viser også to eksempler på praktisk bruk, i to emuleringsprosjekter og deres utfall. Konklusjonen er at forskningen på metoden er mangelfull, at emulering byr på utfordringer, men at metoden kan være nyttig for langtidsbevaring av noen typer dokumenter og systemer.
dc.description.abstractWhile a commonly found solution for preserving retro computer systems and video game consoles over time, emulation is less considered as a solution for digitally created documents in the archive. This article is written as a theoretical introduction to the topic, with basis on selected writings, and presents examples of practical use through two emulation projects and their outcomes. The conclusion states that there is a need for more research, though so far emulation does seem to have potential in aiding preservation of certain types of documents and systems.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn introduksjon til emulering i arkivet: Om reproduksjon av hard- og softwareteknologi sitt potensiale som løsning i digital langtidsbevaring
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record