Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrand, Gro Marte
dc.contributor.authorSkjørstad, Sivert
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:11Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610338
dc.description.abstractDenne oppgaven dreier seg om formativ vurdering, og problemstillingen oppgaven tar utgangspunkt i er: Hvordan kan en lærer legge til rette for å gi elevene gode læringsfremmende tilbakemeldinger? Hensikten med oppgaven er å finne ut hvordan en lærer på best mulig måte kan legge til rette for å gi tilbakemeldinger som fremmer læring. Det er flere faktorer som spiller inn i dette, og først og fremst er formativ vurdering sentralt. Tilbakemeldinger alene er ikke tilstrekkelig for å kunne øke elevenes læringsutbytte, og det er derfor viktig å definere andre faktorer som ligger til grunn for å gi gode læringsfremmende tilbakemeldinger som bidrar til å øke elevenes faglige kompetanse. Her snakkes det i stor grad om mestringsforventning, selvregulering og selvregulert læring og motivasjon, i tillegg til viktigheten av at læreren er bevisst på valgene som tas når vurderinger og tilbakemeldinger skal gis. For å hente informasjon til oppgaven, er det både naturlig og relevant å hente informasjon fra noen med lengre erfaring innen dette temaet. Oppgaven tar utgangspunkt i en kvalitativ studie, hvor informasjon er hentet gjennom intervju med to ungdomsskolelærere. Det er i denne sammenhengen ønskelig å undersøke hvordan lærere som gjennomfører ulike former for underveisvurdering til daglig gjør nettopp dette, og få et innblikk i de valgene som tas i denne sammenhengen. Resultatet av forskningen viser at hvordan man som lærer skal gi god underveisvurdering til elevene er et dilemma som flere lærere har, og at det gjøres på forskjellige måter. Som nevnt er ikke tilbakemeldinger alene tilstrekkelig for å øke elevenes faglige kompetanse, men det er avgjørende at elevene evner å ta til seg tilbakemeldingene de får av læreren for å jobbe systematisk og målrettet videre. Oppgaven gir leseren et innblikk i hvilke faktorer som spiller inn når man skal gi tilbakemeldinger med læringsfremmende hensikt til elevene, både med bakgrunn i relevant teori og læreres egne erfaringer med temaet.
dc.description.abstractThis assignment centers around continuous assessment, and the problem to be addressed is: How can a teacher facilitate to provide the students with feedback that promotes learning? The purpose of this paper is to find out how a teacher in the best way possible can facilitate feedback that promotes learning. There are several factors that come in to play to make this possible, and the most important factor is continuous assessment. Feedback alone is not sufficient to increase the students learning outcomes. Therefore, it is important to address other factors which plays a part in giving feedback that promotes learning. In this context, it is relevant to talk about self-regulation, self-regulated learning and motivation, in addition to the importance of the teacher’s awareness of the choices that are made when assessment and feedback are given. To gather information for the assignment, it is both natural and relevant to collect information from someone with years of experience within this subject. The assignment is based on a qualitative study, where the information is gathered through two separate interviews including two junior high school teachers. In this context, it is desirable to find out how teachers who practice different forms of continuous assessment every day carry it out, and to get an insight to the choices that are made. The result of this study show that giving students feedback that promotes learning is a dilemma that many teachers experience, and that it is done in different ways. As mentioned, feedback alone is not sufficient to increase the students’ professional capability, but it is crucial that they are able to make sense of the feedback that they are given by the teacher. In that way, they are better suited to work systematically and determined to reach their goals. The assignment gives the reader insight in the factors that are important when giving students feedback that promotes learning, based on relevant literature and the interviewed teachers’ own experiences with the subject.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ legge til rette for å gi elever læringsfremmende tilbakemeldinger
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel