Show simple item record

dc.contributor.advisorBungum, Berit
dc.contributor.authorSanner, Nina Helene Lossius
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:10Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610337
dc.description.abstractDenne oppgaven er et blitt til som et resultat av min oppdagelse av hvor stort og komplekst energibegrepet egentlig er. Studien i denne oppgaven tar for seg hvordan elever på tre ulike trinn forstår energibegrepet. Hensikten med denne studien er å kartlegge forståelsen til noen elever av energibegrepet. Dette er resultater som kan hjelpe lærere til å forbedre sin praksis rundt undervisning om energi, noe som er veldig i tiden med tanke på den nye læreplanen som er på vei inn i skolen. For å kunne besvare min problemstilling er det i denne studien benyttet kvalitative metoder med fokus på fenomenologi og hermeneutikken. Som metode falt valget på intervju og elevene ble intervjuet i grupper. Dette for at elevene skal kunne støtte seg på hverandre og for å få frem den dypere forståelsen til elevene. Gjennom intervjuene fikk jeg lengre svar fra elevene enn jeg hadde fått gjennom spørreundersøkelser og jeg hadde muligheten til å følge opp svarene til elevene med flere spørsmål. Elevene som ble intervjuet var elever på 7.trinn, 10.trinn, og VG3. Etter analyse av intervjuene har det kommet frem at elevene på de tre trinnene sitter med en noe ulik forståelse. Elevene på 7. trinn har den laveste forståelsen for energibegrepet. Forståelsen øker gradvis og den sterkeste forståelsen finnes hos VG3 elevene. Allikevel var det noen forskjeller i forståelsen innenfor de ulike temaene. Det er oppdaget noe spennende hos elevene som er kalt for «skolebokslaveri» som viser at noen elever ofte søker etter fasitsvaret når de skal besvare spørsmål. Elevene henviste ofte til definisjonene når de skulle svare på spørsmål, og synes det var vanskelig å bruke sine egne ord for å besvare spørsmål. De resultater som kommer frem i denne oppgaven kan være veldig fruktbare for videre forskning på dette tema, og også gi lærere et unikt innblikk i elevers forståelse av energibegrepet. Dette kan igjen bidra til å kunne skape bedre undervisningspraksis rundt energibegrepet som i den nye læreplanen får sitt eget kjerneelement.
dc.description.abstractThis thesis has been created as a result of my discovery of the size and complexity of the energy concept. The study in this thesis deals with how students in three different grades understand the concept of energy. The purpose of this study is to map the understanding of some students of the energy concept. These are results that can help teachers improve their lessons about energy, which is very relevant for the new school curriculum. In order to be able to answer my problem, this study uses qualitative methods with a focus on phenomenology and hermeneutics. As a method, the choice fell on interviews and the students were interviewed in groups. This is for the students to be able to support each other and to bring out the deeper understanding of the students. Through the interviews I received longer answers from the students than I would have received through questionnaires and I had the opportunity to follow up the answers to the students with more questions. The students interviewed attended 7th grade, 10th grade, and 3rd grade of high school. After analyzing the interviews, it has emerged that the students in the three grades have a somewhat different understanding. The 7th grade students have the lowest understanding of the energy concept. The understanding increases gradually with the strongest understanding being found amongst the 3rd grade high school students. Nevertheless, there were some differences in understanding within the various topics. Something exciting has been discovered among the students called "school book slavery", meaning that some students are often searching for the correct answer to answer the question. The students often referred to the definitions when answering questions and found it difficult to use their own words to answer questions. The results that appear in this thesis can be very useful for further research on this topic, and can also give teachers a unique insight into students' understanding of the energy concept. This can in turn help to create better teaching practices around the energy concept, which in the new curriculum gets its own core element.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDen har stillingsenergi for den gjør ingenting
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record