Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLie, Tove Grete
dc.contributor.authorNess, Bård Stølan
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:03Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:03Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610328
dc.description.abstractI en moderne verden hvor medielandskapet har en langt større kommersielle karakter enn det hadde før, har det aldri vært viktigere å evne å kritisk vurdere det man leser på nett. Tidligere forskning viser at spesielt ungdom sliter med dette. Ungdom leser nyheter og informasjon på internett på en naiv måte, og de har problemer med å skille markedsføring fra informasjon. Denne studien er en kvantitativ studie av to ungdomsskoleklasser på to ulike skoler, og undersøker hvorvidt disse er kritiske lesere av nyheter på nett. Resultatene viser at det er det er en markant forskjell på jenter og gutter, hvor jentene skiller seg ut som de klart mest kritiske til de nyheter de leser på internett.
dc.description.abstractIn a modern world where media has a great commercial character, there has never been more important to read online news with skepticism. Earlier research shows that especially youth struggles doing this. Youth reads online news with naivety, and has problems seperating advertising from information. This study is a quantitative study of two different classes in two different middle schools in Norway, and examines if the students of these schools read online news with skeptisism. The results show that there is a marked difference between how girls and boys read online news, where the girls stands out as the group which reads online news with greater skeptisism then boys.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUngdommens tilnærming til kritisk lesing av nyheter på nett.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel