Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.authorWitsø Veie, Ola
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:00Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:00Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610325
dc.description.abstractKjønnsforskjeller i skoleprestasjoner i gutters disfavør, er et fenomen som har eksistert i den norske grunnskolen i mange år. Dette er også temaet i denne bacheloroppgaven, og i den forbindelse har jeg intervjuet to grunnskolelærere for å få innblikk i hvilke tanker nettopp grunnskolelærere gjør seg om dette fenomenet. Lærerne jeg har snakket med har delt egne erfaringer og eksempler fra egen praksis knyttet til fenomenet kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Mye av tankene og erfaringene deres har vært knyttet til utfordringen med at gutter, i snitt, viser til dårligere skoleprestasjoner enn jenter, og de har særlig delt sine tanker om årsaker til dette, samt tiltak til hvordan man kan utjevne forskjellene mellom jenter og gutter og bidra til å heve guttenes prestasjoner i skolen. Lærerne, som også blir omtalt som informanter i denne teksten, har særlig erfart at gutter ofte oppleves som noe mindre rolige enn jenter, og at de derfor sliter mer med å jobbe og prestere godt på skolens mange stillesittende oppgaver. De har også påpekt at skolen ikke er tilpasset godt nok for disse guttene, og tror videre at de kan dra god nytte av mer valgfag i skolen, samt mer oppgaver som i større grad ivaretar interessene til elevene.
dc.description.abstractGender differences in school performances in boys’ disfavor, is a phenomenon that has existed in the Norwegian primary school for many years. This phenomenon is also the topic of this bachelor’s thesis, and more specifically what thoughts primary school teachers have on this phenomenon. In order to gain insight in this, I have interviewed two primary school teachers. These teachers have shared their own thoughts and experiences on gender differences in school performances, and especially thoughts on the fact that boys, on average, perform worse than girls in school. In addition, they have shared their thoughts on what schools can do to equalize the differences in school performances between boys and girls, as well as what can be done to help raise boys’ achievements in school. The teachers, who also are referred to as informants in this thesis, particularly find that boys are often perceived as somewhat less calm, or more restless than girls, and therefore struggle a bit more than girls when it comes to working and performing well on the school’s many sedentary tasks and activities. They also find that the primary school is not as well-suited to these boys as it should be, and further believe that these boys could benefit from more electives in school, as well as more tasks that take the students’ interests into account.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel