En studie av hvordan åpne oppgaver kan påvirke elevenes mestringsfølelse
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3830]
Abstract
Hovedtemaet for denne oppgave er åpne oppgaver. Temaet er interessant blant annet fordi mange lærere mener det er for tidkrevende å lage åpne oppgaver. Åpne oppgaver dreier seg om at elevene får ta i bruk egne strategier for å løse oppgavene. Jeg har derfor valgt å lage en problemstilling som omhandler åpne oppgaver, og endte opp med følgende: «Hvordan kan åpne oppgaver påvirke elevenes mestringsfølelse?»
I denne undersøkelsen har jeg brukt en kvalitativ forskningsmetode. Funnene ble samlet inn under observasjon av en klasse på 17 elever. For å sikre mest mulig funn fikk jeg hjelp av medstudenter og kontaktlærer for klassen til å observere.
Noen hovedfunn fra undersøkelsen er at åpne oppgaver fungerer som tilpasset opplæring. Undersøkelsen viser også at faglig sterke og svake elever tar i bruk forskjellige strategier når de arbeider med åpne oppgaver.
Ut fra funn og drøfting av teori er konklusjonen at åpne oppgaver påvirker elevens mestringsfølelse i matematikk. På grunn av at jeg bare har hatt en klasse, altså et lite utvalg så kan ikke funnene generaliseres utenfor utvalget. Siden klassen hvor min forskning er gjennomført er vant til å jobbe med åpne oppgaver, er det ikke sikkert jeg ville gjort samme funn om undersøkelsen ble gjort i en klasse som ikke har arbeidet like mye med åpne oppgaver. The main theme of this task is open tasks. The topic is interesting, among other things, because many teachers think it is too time-consuming to create open tasks. Open tasks are about the pupils having to use their own strategies to solve the tasks. I have therefore chosen to create an issue that deals with open tasks, and ended up with the following: How can open tasks affect the students' sense of mastery
In this research I have a qualitative research design. The findings were collected under observation of a class of 17 students. To make the most of my discoveries I got help from fellow students and contact teacher for the class to observe.
Some main findings from the survey are that open tasks act as customized training. The survey also shows that academically strong and weak students use different strategies when working with open tasks.
Based on findings and discussion of theory, the conclusion is that open tasks influence the student's sense of mastery in mathematics. Due to the fact that I have only had one class, that is, a small selection, the findings cannot be generalized outside the sample. Since the class where my research is conducted is used to working with open tasks, it is not certain I would have made the same finding if the survey was done in a class that has not worked as much with open tasks.