«Alt er jo digitalisert i dag uansett»
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3837]
Abstract
Denne oppgaven er en kvalitativ studie som prøver å finne svar på problemstillingen: Hvordan opplever lærere digitalisering av klasserommet på ungdomsskolen? For å finne svar på problemstillingen, har det blitt foretatt både en kvalitativ spørreundersøkelse, i tillegg til observasjon av en 10. klasse og deres klasseledere. Fokuset på oppgaven har vært læreres opplevelse av det digitale klasserom, samt hvordan man kan utnytte å ha slike digitale verktøy tilgjengelig og hvilke fordeler og utfordringer som kan forekomme med et digitalisert klasserom.
Informantene til oppgaven mener de er fornøyde med overgangen fra det ikke-digitaliserte til det digitaliserte, og mener de har flere valgmuligheter knyttet til undervisning med et digitalt klasserom. Med interaktive tavler har lærere flere muligheter til å anvende digitale hjelpemidler, og elevene har gode muligheter til å bruke Chromebook til utforskning og skriveopplæring. Oppgaven belyser også utfordringer som kan forekomme med digitale verktøy, blant annet uro og bruk av Internettsider elever ikke skal bruke. This study is a qualitative study that attempts to find an answer to the thesis statement: How do teachers experience the digitalization of the secondary school classroom? In order to find an answer to the thesis statement, both a qualitative study has been made, as well as observation of a 10th grade class and their teachers. The focus of the study has been teachers’ experiences of the digital classroom, as well as how one can exploit having such digital tools available, and what pros and cons that may occur with a digital classroom.
The informants in this study say they are satisfied with the transition from the non-digitalized, to the digitalized, and highlight several options related to teaching in a digital classroom. With interactive boards, teachers have several options to apply digital tools, and the pupils have beneficial ways to use their Chromebooks for exploring and writing. The study also highlights challenges that may occur with digital tools, for example restlessness and usage of Internet websites pupils are not allowed to visit.