Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMadsen, Anders Aasgaard
dc.contributor.authorMyhr, Kaja Hvidsand
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:52Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610314
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg tatt for meg hvordan samarbeidet mellom skole og hjem kan utføres med elevens beste i fokus. Som fremtidig lærer i grunnskolen vil det gi en dypere forståelse om hvordan dette samarbeidet kan påvirke elevens faglige og sosiale utvikling. To lærere på barnetrinnet er blitt intervjuet som kvalitativ metode om hva de er opptatt av i sin praksis. Funnene fra intervjuet har blitt drøftet i lys av teori og litteratur basert på blant annet Nordahl (2007) og Drugli og Nordahl (2013). Det er gjennomført lite forskning på akkurat dette temaet i Norge, av den grunn er de funnene Nordahl presenterer unike i norsk sammenheng. Ved å se nærmere på funnene finner vi gjennom drøftingen at begge lærerne er opptatt av at det å kunne se en sak fra begge sider, se hverandre som en ressurs og være nysgjerrig er et godt utgangspunkt for kontakt og dialog. Skole og hjem er også lovpålagt av forskrifter og læreplaner å samarbeide med hverandre. En måte å samarbeide med et hjem er ikke nødvendigvis den beste for et annet. Det som er best for én elev, er ikke nødvendigvis den beste for en annen. Uansett likhet eller ulikhet skal en ting alltid være i fokus: elevens beste!
dc.description.abstractIn this thesis I have done researched on how the collaboration between school and home can be carried out with the student's best interests in focus. As a future teacher in primary and lower secondary school, it will provide a deeper understanding of how this collaboration can affect the student's academic and social development. Two teachers in primary school have been interviewed as a qualitative method of what they are concerned about in their practice. The findings from the interview have been discussed in light of theory and literature based on, among others, Nordahl (2007) and Drugli and Nordahl (2013). Little research has been done on this topic in Norway, for which reason Nordahl's findings are unique in the Norwegian context. By looking more closely at the findings, we find through the discussion that both teachers relate to being able to see a case from both sides, seeing each other as a resource and being curious as a good starting point for contact and dialogue. Schools and homes are also required by regulations and curricula to cooperate with each other. One way to work with a home is not necessarily the best one for another. What is best for one student is not necessarily the best one for another. Whatever equality or inequality, one thing should always be the focus: the student's best!
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVoksne skal gjøre det som er best for barn
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel