Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRiksaasen, Rita
dc.contributor.advisorOfte, Ingunn
dc.contributor.authorSundberg, Elisabet Barstad
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:42Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610303
dc.description.abstractI følge opplæringsloven har alle elever rett på en opplæring som tilpasses den enkelte elevs evner og forutsetninger. Målet med denne studien har vært å undersøke hvilke erfaringer lærere har med å tilpasse undervisningen for minoritetsspråklige elever. For å belyse problemstillingen er det foretatt intervju av to lærere på to ulike skoler, som begge har lang erfaring med å arbeide med minoritetsspråklige elever. Resultatene viser at minoritetsspråklige elever er en gruppe hvor det er viktig å arbeide med begrepslæring. Dersom språket ikke strekker til, vil det være vanskelig å kunne tilegne seg faglig kunnskap. Som lærer i et flerkulturelt klasserom vil en være nødt til å finne arbeidsmetoder som er til fordel for både språkopplæring og tilegnelse av kunnskap på samme tid. Sammen med språkopplæring vil inkludering være en viktig faktor for å kunne oppleve læringsutbytte. Det skilles mellom en ressursorientert forståelse og en problemorientert forståelse når en snakker om utnyttelse og forståelse av mangfoldet i skolen. Ressursorienterte skoler ser mangfoldet som en ressurs, og vil ofte ha en bedre forståelse for hva minoritetsspråklige elever trenger, og hvordan en best mulig kan tilpasse undervisningen for å sikre at disse elevene opplever læringsutbytte. Dette kan ses i motsetningen av en problemorientert forståelse, hvor mangfoldet ofte signaliseres, og de minoritetsspråklige elevene blir et problem, da de ikke passer inn i skolekoden. Disse skolene vil ofte slite med å tilpasse undervisningen innenfor det ordinære tilbudet, noe som kan gjøre at disse elevene ender i en segregert spesialundervisning.
dc.description.abstractAccording to the education act every student have the right to an education which is adapted to the abilities and aptitudes of the individual pupil. The goal of this study has been to investigate which experiences teachers have with adapting the education for minority language students. In order to explore this I have interviewed two teachers from two different schools, both with a long experience of working with minority language students. The results show that minority language students are a group where it is important to work with conceptual learning. If the language is not understandable, it will be hard to gain knowledge. As a teacher in a multicultural classroom, one will have to find working methods which allows the students to work with language skills, while gaining knowledge at the same time. Together with language teaching, inclusion will be an important factor to experience learning. We differentiate between a resource-oriented understanding and a problem-oriented understanding when talking about taking advantage of and understanding the diversity in school. Resource-oriented schools look at the diversity as a resource, and will often have a better understanding of what minority language students need, and how one can best adjust the education to ensure that they experience learning. This could be looked at in opposite of a problem-oriented understanding, where the diversity is signalized, and the minority language students become a problem because they do not fit in to the school code. These school will often have a harder time of adjusting
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHva skjer når språket ikke strekker til?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel