Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerge, Åsa Dahl
dc.contributor.advisorEngan, Laila
dc.contributor.authorRisheim, Kristin
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:35Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610294
dc.description.abstractHensikten med denne bacheloroppgaven var å belyse hvordan lærere jobber med å forebygge mobbing ut fra sine relasjoner. Sentrale temaer er altså relasjoner og mobbing. Problemstillingen ble derfor «På hvilken måte mener to lærere på 2. trinn at de, ut fra sine relasjoner med elevene, jobber forebyggende mot mobbing?» Teorien om mobbing er hovedsakelig ut fra Erling Roland sin forskning, som belyser definisjonen samt hvorfor mobbing skjer. Teori om relasjoner er tilknytningsteori av Bowlby. Bandura sin teori om observasjonslæring er også viktig. Bakgrunnen for studien er manglende kunnskap om hvordan forebyggende arbeid mot mobbing skjer i skolen. Kunnskapen vil komme godt med i læreryrket. For å undersøke problemstillingen er brevmetoden brukt, som er en kvalitativ metode. To lærere skrev et brev om sine tanker rundt temaet. Det viste seg at de to informantene i stor grad ble styrt av ytre rammer i sitt arbeid. De viser også til at de legger stor vekt på at relasjoner til enkelt elev er viktig. Dette gjør at elever føler trygghet og i mindre grad har behov for å mobbe for å føle på makt eller tilhørighet til en gruppe. I tillegg bruker de relasjonene når elevene har tatt dårlige valg, som kan oppleves krenkende eller mobbende av andre. De kan da få elevene på en annen kurs, vekk fra en krenkende atferd. Informantene og har fokus på å lære elevene god atferd, og gode holdninger og verdier gjennom å fungere som modeller for elevene. Dette gjør at mobbing vanskeligere lar seg legitimere.
dc.description.abstractThe purpose with this Bachelor Thesis was to illuminate how teachers work preventive against bullying. The key themes for this task is relations and bullying. The bachelor thesis question is "In what way do teachers in the second grade mean that they work preventively against bullying, based on the relations with their students?" The theory about bullying I have used is mainly from the Professor Erling Roland’s study, which illuminate his definition of bullying, but also facts about why it happens. Theory about relations is the Attachment theory of Bowlby. Bandura’s theory about social learning is also important. The background for this study is lack of knowledge about how teachers work preventive against bullying in their daily work. The knowledge is useful when you work as a teacher. To investigate the bachelor thesis question, I have used the “letter-method”, which is a qualitative method. Two teachers wrote a letter for me about their thoughts about relations and bullying. It shows out that external frames largely control the two teachers. They also write about the importance of a good relationship between the teacher and the student. This make the students feel secure, and lesser extend to bully other students to feel power or belonging to a group. They also use the relationships when the student have make bad choices that can be perceived as bullying for others. The teachers can guide the students on anther course, away from their unfortunate behaviour. The two teachers also have a focus on good behaviour and good values through acting like models for the students. This makes bullying more difficult to legitimize.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleJeg forsøker å være et godt forbilde…
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel