Show simple item record

dc.contributor.advisorHumphrey, Kristoffer H.
dc.contributor.authorJohansson, Tina Catrine
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:34Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610293
dc.description.abstractSom student over halvveis i grunnskolelærerutdanningen har interessen innenfor emnet «praksissjokk», overgangen fra student til lærer, fanget min oppmerksomhet. Denne studien ønsker å finne ut hvilke tiltak som kan iverksettes for å minske et praksissjokk for nyutdannede lærere, da dette både er et aktuelt og omdiskutert tema. Oppgaven ønsker å belyse om det eventuelt er konkrete punkter i utdanningen og/eller mottagelsen på arbeidsplassen som bidrar til å forsterke praksissjokket, og hva som kan gjøres for å redusere dette. Studien setter søkelys på fire sider ved læreryrket: grunnskolelærerutdanningen, lærerrollen, veiledning i møte med nyutdannede og skoleledelsen. Oppgaven er skrevet med bakgrunn i en kvalitativ undersøkelse, hvor det er benyttet intervju som metode for å belyse problemstillingen. Intervjuene ble gjennomført med tre nyutdannede nyansatte lærere, to er fortsatt i arbeid og én har sluttet som lærer. Resultatene viser at det er utfordringer og ting som bør endres både når det kommer til lærerutdanningen og til mottagelsen av nyutdannede nyansatte lærere i skolen. Det er et behov for et felles rammeverk som samordner veiledningen, da innholdet og omfanget av veiledningen er svært variert. I grunnskolelærerutdanningen er det et behov for mer sammenheng mellom teori og praksis, samordning/like betingelser for praksis og mer didaktikk i alle fag. En viss overgang må påberegnes, men flere tiltak kan iverksettes for å fjerne dette praksissjokket.
dc.description.abstractAs a student soon to be finished with my education and on my way to become a working teacher, the interest regarding the subject «practice shock», the transition from student to teacher, has caught my attention. The purpose of this paper is to find out what measures that need to be implemented to reduce the practice shock for the newly educated teachers, as this is a relevant and controversial topic. This study wants to clarify if there are specific points in the education and/or at the workplace that contribute to reinforce the feeling of a practice shock. This study focuses on four sides of the teaching profession: the education, the teacher’s role, guidance of newly educated new employees and the schools management. To examine this problem a qualitative study has been carried out, and interviews have been used as method to highlight the issue. The interviews were conducted with three newly educated and newly employed teachers, two of them still working as teachers, and one of them not. The results show that there exist different challenges and features that need to be changed, regarding teachers’ education as well as the welcoming treatment of new teachers. There is a need for structured guidance coordinated by governmental plans, as the study shows that there are differences in both content and scope. The education has the need for a closer connection between theory and practice, coordination and equal conditions for practice during the education and more didactics in every subject. Some challenges must be reckoned with, but there are many actions that can be made in order to make the transition from student to teacher easier.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePraksissjokk for nyutdannede lærere?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record