Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerge, Åsa Dahl
dc.contributor.advisorOlsson, Maja Reinåmo
dc.contributor.authorOpsal, Halldis Austad
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:34Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610292
dc.description.abstractTittelen på denne oppgaven er «Det viktigste er at det er til nytte for elevene», og omhandler problemstillingen: «På hvilke måter legger en kontaktlærer til rette for vurdering for læring på 7. trinn?». Grunnen til at jeg ønsket å undersøke dette er fordi vurdering for læring er så viktig for elevenes læringsutbytte, som igjen har betydning for hvilken grad man lykkes som lærer. For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført et intervju av en lærer som forteller om hvilke arbeidsmåter hun benytter for at vurderingen skal bidra best mulig læringsutbytte. For å kunne drøfte disse arbeidsmåtene har jeg fordypet meg i teori om vurdering for læring og ulike faktorer som spiller inn - heriblant lovverk og læreplan. Funnene fra forskningen tilsier at informanten bruker flere arbeidsmåter innen vurdering som kan fremme læring, såfremt de blir brukt hensiktsmessig. Formålet med oppgaven er å opplyse om utbyttet vurdering for læring kan gi, og hvordan en kontaktlærer legger til rette for dette på. Oppgaven gjenspeiler én lærers arbeidsmåter, og det er viktig å påpeke at det også finnes andre måter. Lærere må selv erfare hva som fungerer best for sine elever.
dc.description.abstractThe title of this thesis is "The most important thing is that it’s beneficial to the students", and deals with the issue: "In what ways does a teacher facilitate assessment for learning in 7th grade?". The reason why I wanted to answer this is because assessment for learning is so important to the students' learning outcomes, which again is important to how well you succeed as a teacher. In order to answer the question, I have interviewed a teacher who explains which methods she uses for the assessment to contribute to the best possible learning outcomes. In order to discuss these methods, I have studied theory on assessment for learning in depth, and also some affecting factors - including legislation and the curriculum. The outcome from the research indicate that the informant uses several methods within assessment that can contribute to learning, if properly used. The purpose of this thesis is to inform about the outcomes assessment for learning can provide, and how a teacher facilitates this. The thesis reflects one teacher's methods, and it is important to have in mind that there are other methods too. Teachers must experience which methods that works best for their students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet viktigste er at det er til nytte for elevene
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel