Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerge, Åsa Dahl
dc.contributor.advisorOlsson, Maja Reinåmo
dc.contributor.authorBrita Maria Simonsdatter Hætta
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:32Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:32Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610290
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven har vært fjernundervisning i nordsamisk i Norge. I Opplæringsloven står det at «Alle elever har rett til opplæring i samisk uansett hvor i landet de bor». Videre sies det i loven at dersom skoleeier ikke kan tilby ordinær undervisning, så kan de tilby alternative opplæringsformer. Samiskundervisning er dermed en rett samiske barn har, og klarer ikke skolene å tilby ordinær undervisning så er fjernundervisning et alternativ. Problemstillingen min er: «Hvilke muligheter og utfordringer opplever lærere når de har fjernundervisning i samisk?» Jeg ser på hva lærerne opplever som viktig for at fjernundervisning skal fungere godt og hva som er utfordrende. Fjernundervisning er jo en annerledes form for undervisning enn ordinær klasseromsundervisning. Bakgrunnen for valget av tema er blant annet for å styrke min egen kompetanse innenfor dette feltet. Jeg er selv same og det kan godt hende jeg selv blir fjernundervisningslærer i samisk en dag, og når jeg selv får barn kan det godt hende at jeg blir å benytte meg av fjernundervisningstilbudet i samisk til mine barn. For å svare på problemstillingen valgte jeg å benytte brevmetoden og mine informanter er to fjernundervisningslærere i samisk. Lærerne arbeider på to ulike skoler, lærer 1 er den eneste på den skolen som underviser i samisk med fjernundervisning, mens lærer 2 arbeider på en ressursskole der fjernundervisning er i fokus. På grunn av de ulike forutsetningene kan man forvente ulike opplevelser og erfaringer med fjernundervisning fra de to lærerne. Begge informantene ser mange muligheter for tilpasset undervisning i fjernundervisningen og begge lærerne synes at hospitering er veldig viktig for fjernundervisningselevene. Dette så lærerne på som en stor mulighet for elevene til å høre det samiske språket i praksis. Lærer 1 syntes at det også var viktig for å lære elevene om samisk levesett og delta på aktiviteter der de lærer om samisk kultur, historie og samfunn. Lærer 2 peker på fordelene ved at det er en sosial arena for elevene, der elever som er alene kan møte andre elever i samme situasjon, som igjen kan ha betydning for motivasjonen til elevene for å fortsette med fjernundervisning i samisk. Hospitering kan også ha betydning for tilhørighetsfølelsen hos elevene. Dette tilbudet velger skoleeier selv om de vil benytte, men med tanke på alle fordelene, så mener jeg at det kanskje burde være obligatorisk å bruke hospitering for elevene som får fjernundervisning i samisk. I fjernundervisning er det som i ordinære klasserom, viktig å knytte relasjoner med elevene. Dette følte lærer 1 var uproblematisk, og at man blir godt kjent med elevene over pc-skjermen, spesielt om man har truffet elevene på deres hjemskole og blitt kjent både med elevens skole og med elevens foreldre før oppstart av fjernundervisningen. Motivasjon er viktig for elevenes læring. Dersom elevene føler at samisken er nyttig for dem, at det er noe de trenger i sin hverdag så er det en motivasjonsfaktor i seg selv. Det er en utfordring at noen elever velger å slutte med fjernundervisning i samisk, da de vil bli del av et klassemiljø. En annen utfordring er at det er vanskelig å få tak i vikarer til fjernundervisning i samisk. Det er i mange områder stor lærermangel i samisk generelt og i fjernundervisning spesielt. Det er også mer krevende å undervise i fjernundervisning, sammenlignet med ordinær undervisning da lærerne alltid må ha en reserveplan dersom det blir problemer med det tekniske. Lite tilpassede læremidler i faget samisk er også en utfordring.
dc.description.abstractThe topic of this thesis has been distance education in northern Sami in Norway. The Education Act states that "All pupils have the right to education in Sami no matter where in the country they live". Furthermore, the law states that if the school owner cannot offer ordinary education, then they can offer alternative forms of education. Getting education in Sami language is a right sami pupils has, and if the schools cannot offer ordinary teaching then distance learning is an alternative. My thesis question is: "What opportunities and challenges do teachers experience when they have distance learning in Sami?" I look at what the teachers experience as important for distance learning to work well and what is challenging. Distance learning is, after all, a different form of teaching than ordinary classroom teaching. The reason for the choice of theme is, among other things, to strengthen my own expertise in this field. I myself am a Sami and it could be that I become a distance learning teacher in Sami one day, and when I get children myself, it may well be that I am availing myself of the distance education offer in Sami for my children. To answer the question, I chose to use the letter method and my informants are two distance learning teachers in Sami. Teachers work at two different schools, teacher 1 is the only one at the school that teaches Sami with distance learning, while teacher 2 works at a resource school where distance learning is in focus. Due to the different situations of the teachers one can expect different experiences with distance learning from the two teachers. Both informants see many opportunities for adapted teaching in the distance learning, and both teachers find that exchange is very important for distance learning students. This saw the teachers as a great opportunity for the students to hear the Sami language in practice. Teacher 1 thought it was also important to teach students about Sami way of life and to participate in activities where they learn about Sami culture, history and society. Teacher 2 points to the benefits of being a social arena for students, where students who are alone can meet other students in the same situation, which in turn can affect the motivation of students to continue with distance learning in Sami. Exchange may also affect the sense of belonging of the students. This offer chooses the school owner chose if they use, but considering all the benefits, I think that it might be mandatory to use exchange for the students who receive distance education in Sami. In distance learning it is important, as in ordinary classrooms, to build relationships with the students. This felt teacher 1 was unproblematic and well acquainted with the students over the PC screen, especially if they had met the pupils at their home school and became familiar with the student's school and with the pupil's parents before starting the distance learning. Motivation is important for students' learning. If the students feel that the Sami is useful to them, that it is something they need in their everyday life, then it is a motivational factor in itself. It is a challenge that some students choose to quit distance learning in Sami, as they will become part of a class environment. Another challenge is that it is difficult to obtain temporary staff for distance learning in Sami. In many areas there is a great lack of teachers in Sami in general and in distance learning in particular. It is also more demanding to teach distance learning, compared to ordinary teaching as teachers always have to have a backup plan if there is a problem with the technical. A little adapted teaching materials in the subject Sami is also a challenge.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFjernundervisning i nordsamisk i Norge
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel