Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLien, Øyvind Haugan
dc.contributor.advisorSchanke, Tuva
dc.contributor.authorBrennhaug, Elisabeth
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:30Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610288
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt hvordan tre ulike lærere på ungdomstrinnet forholder seg til sammenhenger mellom Matematikk- og Kunst og håndverk-fagene, og hvordan dette påvirker undervisningen deres. Dette ble gjort gjennom en kvalitativ studie med semistrukturerte intervju av tre ungdomsskolelærere med relevant faglig bakgrunn og erfaring. Gjennom dette har jeg sett at lærerne ser en sammenheng mellom fagene og at dette påvirker deres undervisning ved at de bruker matematiske begreper når det er naturlig i kunst og håndverks-undervisningen. Jeg ser også på hvilke muligheter læreplanen i matematikk og formuleringen Å regne i kunst og håndverk gir. Matematikktimene kan trekke inn erfaring fra kunst og håndverkstimen og fokusere mer på det praktiske. Videre ser jeg at frykt for å kvele kreativiteten til elevene, skolens tilrettelegging og prioriteringer hindrer lærerne i å fokusere mer på denne sammenhengen. Å fokusere på sammenhengen mellom Kunst og håndverk og Matematikk-fagene i skolen vil gi muligheter til å fremme læring og mestring i begge fag ved større kreativ utfoldelse, basert på kunnskap og kreativitet, og bredere matematisk forståelse gjennom praktiske situasjoner.
dc.description.abstractI have in this bachelor's thesis seen how three different teachers at the middle school relate to the links between mathematics and art, and how this affects to their teaching. This was done through a qualitative study with a semi-structured interview of three middle school teachers with relevant academic background and experience. Through this I have seen that the teachers see a connection between the subjects, and the consequence is that they can use mathematical terms in situations that seem natural in art and craft. I also looked at the possibilities offered by the curriculum in mathematics and by the formulation of Å regne i kunst og håndverk. The mathematics lessons can focus more om practical teachings and use experience from art lessons. Furthermore, I see that fear of reducing the students` creativity, school facilitation and priorities prevents teachers from focusing more on this context. Focusing on the connection between arts and crafts and mathematics subjects in school will provide opportunities to promote learning in both subjects through development of creativity, based on knowledge and creativity, and broader mathematical understanding through practical situations.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKvalitativ studie av sammenhengen mellom Matematikk- og Kunst og håndverk-fagene i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel