Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvinvik, Solveig V.
dc.contributor.advisorSchanke, Tuva
dc.contributor.authorAndreassen, Kristian
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:27Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610281
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne bacheloroppgaven er å bidra til økt forståelse for mulige misoppfatninger elever kan møte i arbeidet med brøk. Undervisning generelt kan ha en tendens til å gå videre, selv om ikke alle byggesteinene har falt på plass hos elevene. Dette gjelder også innenfor temaet brøk. I lys av formålet ble problemstillingen; hvilke misoppfatninger i brøk kan identifiseres i en klasse på 6. trinn. Problemstillingen ble slik på grunn av at denne studien kun identifiserer misoppfatninger i denne 6. klassen. 18 elever fra en 6. klasse deltok. Undersøkelsen har bestått av oppgaver tilpasset det å avdekke misoppfatninger ved brøk, og elevene har besvart disse oppgavene med skriftlige forklaringer og avkrysning. Elevbesvarelsene er gjennomgått og analysert kvalitativt opp mot relevant teori om brøk. Resultatet i denne bacheloroppgaven er noe overraskende med tanke på omfanget av misoppfatningene i denne klassen. Analyse av elevbesvarelsene viser at flere av misoppfatningene jeg har undersøkt er synlig, og omfanget virker å være ganske stort i denne 6. klassen. Det å gjennomføre en slik studie, gjør at man som lærer kan få et innblikk i hvordan situasjonen er i tilfeldige klasserom, selv om undersøkelsen ikke kan regnes som generaliserbar.
dc.description.abstractAbstract The purpose with this task is to contrubute to an increased understanding of possible misconceptions students can encounter in their work with fractions. The teaching may have a tendency to always move further, despite that not all of the bricks has fallen into place for the students. This also apply to the subject of fractions. In light of the purpose, the issue wil be; which misconceptons in fractions can be identified in a class in 6th grade. The problem became like this because that the examination just identify misconceptions in this 6th grade class. 18 students from the 6th grade class attended. The examination has consisted of tasks adapted to misconceptions with fractions, and the students has answered these tasks by using written explantations and check. Student answers has been reviewed and analyzed by using a qualitatively method linked to relevant theory of fraction. This task has contributed to give a surprisingly result when it comes to the extent of the misconceptions. Through the analysis of the student answers, several of det misconceptions applying and the extent seems to be quite big in this class. Doing such a study means that as a teacher you get to see how the situation can be inside a random class you are going to teach in the future, although the survey cannot be considered as generalizeable.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMisoppfatninger knyttet til brøk
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel